[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 26، شماره 5 - ( 8-1400 ) ::
جلد 26 شماره 5 صفحات 782-770 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان تاب‌آوری و هیجان اندیشه در کارکنان بهداشت و درمان شهر یاسوج
عین الله قنبری نژاد1 ، کوروش محمدی2 ، آزیتا امیر فخرایی 3، کبری حاجی علیزاده1
1- گروه روانشناسی عمومی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2- گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران
3- گروه روانشناسی عمومی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران ، afakhraei2002@gmail.com
چکیده:   (405 مشاهده)
زمینه و هدف: کارکنان مراکز بهداشتی با برخی از عوامل استرس‌زا هم‌چون مشکلات بیماران، پاسخگویی به سؤالات گاه و بیگاه همراهان بیمار، شیفت‌های کاری مختلف، فرسودگی شغلی و تعارض کار ـ خانواده مواجه باشند، لذا هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان تاب‌آوری و هیجان اندیشه در کارکنان بهداشت و درمان شهر یاسوج بود.
 
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی می‌باشد که با استفاده از روش پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود و در سال 1398ـ1397 انجام شد، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان بهداشت و درمان شهرستان یاسوج بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری مبتنی بر هدف یا در دسترس از بین کارکنان بهداشت و درمان شهرستان یاسوج با توجه به ملاک‌های در نظر گرفته شده، تعداد ۴۵ نفر از این افراد به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند(۱۵ نفر برای هر گروه). سپس پرسشنامه­های تاب آوری، هیجان اندیشه از هر سه گروه آزمودنی گرفته شد، گروه آزمایش آموزش خلاقیت درمانی و آموزش نظریه انتخاب را در 8 جلسه 90 دقیقه­ای به مدت 2 ماه دریافت کردند و گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت  نکردند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های آماری تحلیل کواریانس تک متغیری و چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند.
 
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین گروه‌های آزمایش از لحاظ متغیرهای وابسته سطح (۴۵/۶۸= Fو 001/0>p) تفاوت معنی­داری وجود ندارد؛ بنابراین فرضیه اصلی پژوهش رد می‌شود، یعنی اثربخشی دو روش آموزش نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان هیجان اندیشه، تاب‌آوری و در کارکنان بهداشت و درمان یکسان است.
 
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داده است که شرکت در جلسات گروهی و افزایش کنش و واکنش‌های گروهی و تبادل اطلاعات و تجربه‌های هریک از کارکنان درجلسات آموزشی وآشنایی با نیازهای اساسی هم‌چنین آشنایی کارکنان مؤلفه­های شخصیتی خلاقیت درمانی شامل(اعتماد به نفس، جسارت ورزی و ریسک‌پذیری)، می‌تواند منجر به  افزایش تاب‌آوری، پویایی در آنها شود. 
 
 
واژه‌های کلیدی: آموزش نظریه انتخاب، آموزش خلاقیت، تاب آوری، هیجان اندیشه
متن کامل [PDF 521 kb]   (110 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1400/2/26 | پذیرش: 1400/8/4 | انتشار: 1400/8/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghanbarnejad A, Mohammadi K, Amirfakhraei A, Haji Alizadeh K. Comparison of the Effectiveness of Training Based on Choice Theory and Creativity Training on Resilience and Excitement of Thought in Health Workers in Yasuj. ارمغان دانش. 2021; 26 (5) :770-782
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3086-fa.html

قنبری نژاد عین الله، محمدی کوروش، امیر فخرایی آزیتا، حاجی علیزاده کبری. مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان تاب‌آوری و هیجان اندیشه در کارکنان بهداشت و درمان شهر یاسوج. ارمغان دانش. 1400; 26 (5) :782-770

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3086-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 5 - ( 8-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419