1- گروه روانشناسی عمومی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران 2- گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران 3- گروه روانشناسی عمومی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران ، afakhraei2002@gmail.com
چکیده: (1692 مشاهده)
زمینه و هدف: کارکنان مراکز بهداشتی با برخی از عوامل استرسزا همچون مشکلات بیماران، پاسخگویی به سؤالات گاه و بیگاه همراهان بیمار، شیفتهای کاری مختلف، فرسودگی شغلی و تعارض کار ـ خانواده مواجه باشند، لذا هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان تابآوری و هیجان اندیشه در کارکنان بهداشت و درمان شهر یاسوج بود. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربیمیباشد که با استفاده از روش پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود و در سال 1398ـ1397 انجام شد، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان بهداشت و درمان شهرستان یاسوج بودند که با استفاده از روش نمونهگیری مبتنی بر هدف یا در دسترس از بین کارکنان بهداشت و درمان شهرستان یاسوج با توجه به ملاکهای در نظر گرفته شده، تعداد ۴۵ نفر از این افراد به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند(۱۵ نفر برای هر گروه). سپس پرسشنامههای تاب آوری، هیجان اندیشه از هر سه گروه آزمودنی گرفته شد، گروه آزمایش آموزش خلاقیت درمانی و آموزش نظریه انتخاب را در 8 جلسه 90 دقیقهای به مدت 2 ماه دریافت کردند و گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکردند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کواریانس تک متغیری و چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین گروههای آزمایش از لحاظ متغیرهای وابسته سطح (۴۵/۶۸= Fو 001/0>p) تفاوت معنیداری وجود ندارد؛ بنابراین فرضیه اصلی پژوهش رد میشود، یعنی اثربخشی دو روش آموزش نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان هیجان اندیشه، تابآوری و در کارکنان بهداشت و درمان یکسان است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داده است کهشرکتدرجلساتگروهی وافزایشکنشوواکنشهایگروهیوتبادل اطلاعات و تجربههای هریک از کارکنان درجلسات آموزشی وآشنایی با نیازهای اساسی همچنین آشنایی کارکنان مؤلفههایشخصیتیخلاقیتدرمانیشامل(اعتمادبهنفس،جسارتورزی و ریسکپذیری)، میتواند منجربه افزایش تابآوری، پویایی در آنها شود.
Ghanbarnejad A, Mohammadi K, Amirfakhraei A, Haji Alizadeh K. Comparison of the Effectiveness of Training Based on Choice Theory and Creativity Training on Resilience and Excitement of Thought in Health Workers in Yasuj. armaghanj 2021; 26 (5) :770-782 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3086-fa.html
قنبری نژاد عین الله، محمدی کوروش، امیر فخرایی آزیتا، حاجی علیزاده کبری. مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان تابآوری و هیجان اندیشه در کارکنان بهداشت و درمان شهر یاسوج. ارمغان دانش. 1400; 26 (5) :770-782