[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 17، شماره 3 - ( 5-1391 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 232-225 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان دردانش آموزان راست برتر و چپ برتر، جنسیت و ماه تولد
حسین زارع ، برزو امیرپور
چکیده:   (4909 مشاهده)
زمینه وهدف: درک روابط بین مغزـ رفتار بر اساس تفاوت‌های جنسیتی و فردی، زمینه کارآمدتری برای مداخلات آموزشی و رفتاری فراهم می‌آورد. هدف این مطالعه مقایسه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانش‌آموزان راست برتر و چپ برتر با تأکید بر جنسیت و ماه تولد بود. روش بررسی: این پژوهش توصیفی، علی‌ـ مقایسه‌ای بر روی 597 دانشآموز دبیرستانی(309 دختر، 288 پسر) که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند، انجام شد. نمونه‌ها به دو مقیاس سیاهه دست برتری چاپمن و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان گانفسکی پاسخ دادند. داده‌ها با آزمون‌های آماری تی مستقل، آماره نیکویی و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: دانش‌آموزان چپ برتر به طورمعنی‌داری در راهبرد نشخوار فکری نمرات بالاتری کسب کردند، ولی میانگین نمرات دانش آموزان راست برتر درراهبرد تمرکز مجدد و برنامه‌ریزی به طور معنی‌داری از لحاظ فراوانی چپ برتری در پسرها بالاتر بود و نتایج از نقش ماه تولد در دست برتری حکایت نداشت. نتیجه‌گیری: نتایج حمایت دیگری از نفش جانبی شدن در تنظیم هیجان را ارایه نمود و هم‌چنین این یافته‌ها کاربردهای ضمنی برای متخصصانی که مداخلات و برنامه‌های خود را بر اساس تنظیم هیجانات طراحی می‌کنند، به همراه دارد.
واژه‌های کلیدی: راهبردهای شناختی، تنظیم هیجان، دست برتری، ماه تولد
متن کامل [PDF 503 kb]   (2262 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/1/30 | پذیرش: 1394/1/30 | انتشار: 1394/1/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare H, Amirpour B. Cognitive Emotion Regulation Strategies among Left and Right –Handed Students: Gender and Month of Birth. armaghanj 2012; 17 (3) :225-232
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-258-fa.html

زارع حسین، امیرپور برزو. مقایسه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان دردانش آموزان راست برتر و چپ برتر، جنسیت و ماه تولد. ارمغان دانش. 1391; 17 (3) :225-232

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-258-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( 5-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657