| مقایسه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان دردانش آموزان راست برتر و چپ برتر، جنسیت و ماه تولد | 
								
								  | حسین  زارع    ،    برزو امیرپور    | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (6294 مشاهده) | 
								
								  | زمینه وهدف: درک روابط بین مغزـ رفتار بر اساس تفاوتهای جنسیتی و فردی، زمینه کارآمدتری برای مداخلات آموزشی و رفتاری فراهم میآورد. هدف این مطالعه مقایسه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانشآموزان راست برتر و چپ برتر با تأکید بر جنسیت و ماه تولد بود.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی، علیـ مقایسهای بر روی 597 دانشآموز دبیرستانی(309 دختر، 288 پسر) که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند، انجام شد. نمونهها به دو مقیاس سیاهه دست برتری چاپمن و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان گانفسکی پاسخ دادند. دادهها با آزمونهای آماری تی مستقل، آماره نیکویی و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: دانشآموزان چپ برتر به طورمعنیداری در راهبرد نشخوار فکری نمرات بالاتری کسب کردند، ولی میانگین نمرات دانش آموزان راست برتر درراهبرد تمرکز مجدد و برنامهریزی به طور معنیداری از لحاظ فراوانی چپ برتری در پسرها بالاتر بود و نتایج از نقش ماه تولد در دست برتری حکایت نداشت.
نتیجهگیری: نتایج حمایت دیگری از نفش جانبی شدن در تنظیم هیجان را ارایه نمود و همچنین این یافتهها کاربردهای ضمنی برای متخصصانی که مداخلات و برنامههای خود را بر اساس تنظیم هیجانات طراحی میکنند، به همراه دارد. | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  راهبردهای شناختی، تنظیم هیجان، دست برتری، ماه تولد | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 503 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (2657 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1394/1/30 | پذیرش: 1394/1/30 | انتشار: 1394/1/30
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |