مقایسه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان دردانش آموزان راست برتر و چپ برتر، جنسیت و ماه تولد
|
حسین زارع، برزو امیرپور |
|
|
چکیده: (4656 مشاهده) |
زمینه وهدف: درک روابط بین مغزـ رفتار بر اساس تفاوتهای جنسیتی و فردی، زمینه کارآمدتری برای مداخلات آموزشی و رفتاری فراهم میآورد. هدف این مطالعه مقایسه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانشآموزان راست برتر و چپ برتر با تأکید بر جنسیت و ماه تولد بود.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی، علیـ مقایسهای بر روی 597 دانشآموز دبیرستانی(309 دختر، 288 پسر) که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند، انجام شد. نمونهها به دو مقیاس سیاهه دست برتری چاپمن و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان گانفسکی پاسخ دادند. دادهها با آزمونهای آماری تی مستقل، آماره نیکویی و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: دانشآموزان چپ برتر به طورمعنیداری در راهبرد نشخوار فکری نمرات بالاتری کسب کردند، ولی میانگین نمرات دانش آموزان راست برتر درراهبرد تمرکز مجدد و برنامهریزی به طور معنیداری از لحاظ فراوانی چپ برتری در پسرها بالاتر بود و نتایج از نقش ماه تولد در دست برتری حکایت نداشت.
نتیجهگیری: نتایج حمایت دیگری از نفش جانبی شدن در تنظیم هیجان را ارایه نمود و همچنین این یافتهها کاربردهای ضمنی برای متخصصانی که مداخلات و برنامههای خود را بر اساس تنظیم هیجانات طراحی میکنند، به همراه دارد. |
|
واژههای کلیدی: راهبردهای شناختی، تنظیم هیجان، دست برتری، ماه تولد |
|
متن کامل [PDF 503 kb]
(2113 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/1/30 | پذیرش: 1394/1/30 | انتشار: 1394/1/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|