چکیده:
مقدمه و هدف: فهم و تأثیر عوامل مؤثر بر فعالیتهای جسمانی به عنوان یک موضوع مهم بهداشت عمومی محسوب میگردد. هدف از این مطالعه کاربرد سازههای مدل مراحل آمادگی در ارتقاء فعالیتهای جسمانی در سالمندان است.
مواد و روشها: این مطالعه یک کارآزمایی عرصهای با روش نمونه گیری سرشماری است. در این مطالعه 60 مرد سالمند ساکن آسایشگاه کهریزک در سال 1386 پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک، سازههای مدل مراحل آمادگی و رفتار فعالیت جسمانی را قبل و دو ماه پس از مداخله تکمیل نمودند. برنامه مداخله شامل؛ جلسات مشاوره فردی و بحث گروهی برای گروه آزمون بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و با آزمونهای آماری تی زوجی، مجذور کای و ویلکاکسون تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: بر اساس نتایج مطالعه مداخله موجب اختلاف معنیداری برای اثربخشی برنامههای آموزشی در مراحل آمادگی، خودکارآمدی، توازن تصمیمگیری و رفتار فعالیت جسمانی در سالمندان در گروه آزمون شد(0001/0p<).
نتیجهگیری: مداخلات آموزشی میتواند سبب ارتقاء فعالیت جسمانی گردد و آموزش بر اساس مدل مراحل آمادگی تأثیر مثبتی بر رفتار فعالیت جسمانی دارد. بنابراین استفاده از مدلهای آموزشی در برنامههای آموزش بهداشت پیشنهاد میگردد.
واژههای کلیدی: مراحل آمادگی، فعالیت جسمانی، سالمندان
Ghahremani L, Niknami S, Mosavi M, Heidarnia A, Karimzadeh Shirazi K, Babaei G. Transtheoretical Model-based (TTM) Interventions to Improve Physical Activities in Elderly Men. armaghanj 2008; 13 (1) :77-88 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-636-fa.html
قهرمانی لیلا، نیکنامی دکتر شمسالدین، موسوی دکتر میر طاهر، حیدرنیا دکتر علیرضا، کریمزاده شیرازی دکتر کامبیز، بابایی دکتر غلامرضا. ارتقاء فعالیتهای جسمانی مردان سالمند بر اساس مدل مراحل آمادگی . ارمغان دانش. 1387; 13 (1) :77-88