[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 28، شماره 4 - ( 4-1402 ) ::
جلد 28 شماره 4 صفحات 506-491 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین جامعه‌شناختی کاهش آسیب‌های اجتماعی زوجین مبتنی بر کسب مهارت‌های اجتماعی
مرضیه الاهی1 ، ناصر حجازی 2، محمدعلی چیت ساز1
1- گروه جامعه‌شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
2- گروه جامعه‌شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران ، hejazinaser@yahoo.com
چکیده:   (602 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مهم‌ترین عواملی که کارکرد مؤثر یک خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد، رضایت اعضای خانواده به ‌خصوص زوجین از یکدیگر است، با توجه به این که خانواده یک ‌نهاد اصلی و مهم می‌باشد، حفظ پایه‌های آن در سلامت روانی و رفتاری زوجین بسیار مهم می‌باشد. از این‌رو یکی از راههای پیشگیری از بروز مشکلات زناشویی، کسبِ مهارت‌های اجتماعی است. لذا هدف از این تعیین و تبیین جامعه ­شناختی کاهش آسیب ­های اجتماعی زوجین شهر یاسوج مبتنی بر کسب مهارت ­های اجتماعی بود.
 
روش بررسی: این یک مطالعه توصیفی همبستگی و تحلیلی می‌باشد که در سال 1400 در بین زوجین شهر یاسوج انجام شد. جامعه آماری آن شامل کلیه مزدوجین بین سال­های 1395ـ1390 شهر یاسوج به تعداد 24792 نفر می‌باشد، نمونه آماری به روش تصادفی سهمیه­ ای و با استفاده از نرم­افزار Sample Power 559 نفر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. در تدوین چارچوب نظری از نظریه‌های بوم‌شناختی، بی‌سازمانی اجتماعی، خرده­فرهنگ بزهکارانه، برچسب­زنی، فشار جامعه‌شناختی روانشناختی آگنیو و کنترل اجتماعی برای آسیب­ های اجتماعی و از نظریه ­های پارسونز، ویلیام‌گود، یادگیری اجتماعی و دیالکتیک رابطه‌ای برای مهارت ­های اجتماعی بهره گرفته ­شد. ابزار اندازه ­گیری پرسشنامه محقق ­ساخته بود. جهت سنجش اعتبار پرسشنامه از اعتبار محتوایی و جهت سنجش پایایی پرسشنامه از آلفای­ کرونباخ استفاده شد که برای همه متغیرها بالای7/0 به دست آمده و مورد تأیید قرار گرفت. داده‌‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر تجریه و تحلیل شدند.

یافته ­ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان از وجود رابطه معکوس بین مهارت ­های اجتماعی و مؤلفه­ های آن با آسیب­ های اجتماعی بود. نتایج رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر نیز نشان داد: مهارت­ همدلی و همکاری با اثر(551/0-)، مهارت مقابله­ ای با اثر(415/0-)، مهارت رعایت ارزش­ های اجتماعی با اثر(399/0-)، مهارت­ خودگردانی با اثر(222/0-) و مهارت­ ارتباط با دوستان با اثر(048/0-) در مجموع موجب کاهش آسیب­ های اجتماعی زوجین شهر یاسوج می­ شوند که مهارت همدلی و همکاری و هم‌چنین مهارت مقابله ­ای بیشترین اثر را دارند. با این وجود؛ در مجموع تأثیر همه عوامل مورد مطالعه به میزان 64 درصد کاهش آسیب ­های اجتماعی زوجین شهر یاسوج را تبیین می­ کنند.

نتیجه ­گیری: در نتیجه جهت کاهش آسیب ­های اجتماعی زوجین در خانواده، کسب مهارت­ های اجتماعی در قالب مهارت­های همدلی و همکاری و توانایی برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان توام با رعایت ارزش­های اجتماعی در چارچوب جامعه در کنار مهارت مقابله و خودگردانی می­ تواند مثمرثمر واقع شود.


واژه‌های کلیدی: مهارت‌های اجتماعی، مهارت همدلی و همکاری، مهارت رعایت ارزش‌های اجتماعی، مهارت مقابله‌ای، آسیب-های اجتماعی، زوجین.
متن کامل [PDF 500 kb]   (115 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/6 | پذیرش: 1402/4/27 | انتشار: 1402/4/31
فهرست منابع
1. Fathi S, Fadavi J. The analysis of social damages among aults during 1999-2008 and effective factors influence on it. The journal of Adults Sociological Studies 2012; 3(8); 121-44. ##
2. The annual statistical book of the Country. 1st ed. The Presidency, management and planning organization, Iranian Statistical center, The Public Relations and International Cooperation Directorate Office 2018.##
3. Rahbari B. Social skills and its features. 1st ed. Tehran: Salam Publications; 2002. ##
4. Matson JL, Boisjoli JA. Cutoff scores for the Matson evaluation of social skills for individuals with severe retardation for adults with intellectual disability. Behavior Modification 2008; 32(1): 109-20.## [DOI:10.1177/0145445507307466] [PMID]
5. Nikgohar A, Roche G. Talcott Parsons' Socialization, 1th ed. Tehran: Tebyan Publications; 1997. ##
6. Firoozbakht M, Beygi Kh, Hargi O, Sanders K, Dickson D. Social skills in interpersonal communication. 5th ed. Tehran: Roshd Publications; 2018. ##
7. Saatchi M. The theorists and theories in psychology, 1th ed. Tehran: Jungle Publication, Eternal; 2008.##
8. Vosouqi M, NikKholq A. The basics of sociology. 25th ed. Tehran: Behineh publication; 2016. ##
9. Rezaei S. The role of family in preventing social damages. The first conference of practical researches in the social damages of family, health and behavioral sciences, July 2022, Hamedan, Iran 2022. ##
10. Sahranavard Neshtifani Y, Maleki H, Fayyaz I, Rezvani J. Life skills training program on the prevention of crime and dangerous behaviors, facilitating social security. The Scientific Journal of Crime Prevention Studies 2019; 14(15): 61-85. ##
11. Narimani SH. Investigation the social and cultural damages and the process of education infront of family. The Cultural Assistance of Academic Jahad of Lorestan Province 2011; 2: 30. ##
12. Balazadeh R. Investigation the effectiveness of social skills training on femals' general health and aggression, MA. Thesis in PayameNoor University, 2009.##
13. Larose MP, Morin IQ, Vergunst F, Vitaro F, Girard A, et al. Examining the impact of a social skills training program on preschoolers' social behaviors: a cluster-randomized controlled trial in child care centers. BMC Psychology 2020; 8(39): 1-12. ## [DOI:10.1186/s40359-020-00408-2] [PMID] []
14. Nihayati HE, Tristiana RD, Pranu Junata AS, Yusuf A. Effect of social skills training: social interaction capabilities towards social isolation clients. Advances in Health Sciences Research, 8th International Nursing Conference 2017; 3: 121-5.####
15. Osafo J, Heidi H, Charity A, Birthe K. The meanings of suicidal behaviour to psychology students in Ghana: A qualitative approach. Transcultural Psychiatry 2011; 48: 643-59. ## [DOI:10.1177/1363461511417319] [PMID]
16. Ramezani H, Rafiei H, Kheradaei MR, Karabli Norri A, HosseinZadeh S. Determining the effectiveness of social skills training on addiction treatment of people reffering to Tehran clinic. The Journal of Rehabilitation Medicine 2012; 1(1): 63-72.##
17. Arumugam A, Shanmugavelu G, Parasuraman B, Ariffin Kh, Manickam N, Vadivelu M, et al. Effective communication skills among married couples: an overview. EPRA International Journal of Research and Development (IJRD) 2021; 6(8): 35-45.## [DOI:10.36713/epra8135]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Elahi M, Hejazi S, ChitSaz M. Sociological Explanation of Reducing Social Harms of Couples Based on Acquiring Social Skills. armaghanj 2023; 28 (4) :491-506
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3409-fa.html

الاهی مرضیه، حجازی ناصر، چیت ساز محمدعلی. تبیین جامعه‌شناختی کاهش آسیب‌های اجتماعی زوجین مبتنی بر کسب مهارت‌های اجتماعی. ارمغان دانش. 1402; 28 (4) :491-506

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3409-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 4 - ( 4-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645