1- گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران 2- گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، Dehlidena@yahoo.com
چکیده: (4146 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی که با نام هراس اجتماعی نیز شناخته میشود، یکی از شایعترین اختلالات روانی جامعه است که به دلیل ماهیت پیچیده و چند بعدی این اختلال، برنامهریزی و به کارگیری درمان مناسب را ایجاب میکند. پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی درمان فراشناختی به شیوه گروهی بر باورهای فراشناختیدانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام گردید. روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه تجربی و با بهرهگیری از طرح پیشآزمون ـ پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاههای آزاد، پیام نور و علمی کاربردی شهر گچساران بود که به روش نمونهگیری در دسترس، 300 نفر از دانشجویان به کمک پرسشنامه اضطراب اجتماعی(SPI)بررسی شدند. نقطه برش40 با کارایی دقت تشخیص 80 درصد و نقطه برش 50 با کارایی دقت تشخیص 89 درصد، افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی را از افراد غیرمبتلا متمایز کرده، سپس از بین کسانی که دارای اضطراب اجتماعی تشخیص داده شدند ، 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در گروههای30 نفری آزمایش و کنترل به شکل تصادفی قرار داده شدند. پرسشنامه باورهای فراشناختی MCQ-30 در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یک ماهه برای گروهها اجرا شد. گروه آزمایش در طی ده جلسه تحت درمان فراشناختی به شیوه گروهی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ نوع درمانی دریافت نکرد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون آماری کوواریانس چند متغیری(مانکووا) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: میانگین و انحراف استاندارد متغیر باورهای فراشناختی در مرحله پیشآزمون؛ گروه آزمایش08، 89، 26، 6 ، گروه کنترل 90.22، 5.58، پس آزمون گروه آزمایشی 70.04، 4.66 ، گروه کنترل 84.63، 6.79 و همچنین در مرحله پیگیری در گروه آزمایش 71.38، 6.79 و گروه کنترل 85.74، 6.94 به دست آمد. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد، بین دو گروه در تمامی مؤلفهها در پس آزمون تفاوت معنیداری وجود دارد(05/0>p). با توجه به شاخصهای توصیفی، نمرات گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به گروه کنترل کاهش معنیداری داشته است. این امر در مورد مؤلفههای پژوهش در پیگیری هم صدق میکرد، لذا درمان فراشناختی به شیوه گروهی به صورت معنیداری باعث بهبود باورهای فراشناختیبیماران مبتلا به اضطراب اجتماعی در پس آزمون و پایداری نتایج درمان در پیگیری شده است. نتیجهگیری: نتایج حاکی از بهبود علایم بیماران در پس آزمون و پیگیری یک ماهه بود. با توجه به نتایج مرحله پسآزمون به نظر میرسد درمان فراشناختی به شیوه گروهی در بهبود باورهای فراشناختیدر بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی مؤثربوده است.
Safikhani Gholizadeh S, Mahmoudi A. The Effectiveness of Metacognitive Therapy in a Group Method on Metacognitive Beliefs in Female Students with Social Anxiety Disorder. armaghanj 2019; 24 (3) :540-554 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2150-fa.html
صفی خانی قلی زاده سیما، محمودی آرمین. اثربخشی درمان فراشناختی به شیوه گروهی بر باورهای فراشناختی دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. ارمغان دانش. 1398; 24 (3) :540-554