[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 24، شماره 3 و ضمیمه1 - ( 4-1398 ) ::
جلد 24 شماره 3 و ضمیمه1 صفحات 554-540 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان فراشناختی به ‌شیوه گروهی بر باورهای فراشناختی دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
سیما صفی خانی قلی زاده1 ، آرمین محمودی 2
1- گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، Dehlidena@yahoo.com
چکیده:   (3475 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی که با نام هراس اجتماعی نیز شناخته می‌شود، یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی جامعه است که به ­دلیل ماهیت پیچیده و چند بعدی این اختلال، برنامه­ریزی و به­ کارگیری درمان مناسب را ایجاب می­کند. پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی درمان فراشناختی به ­شیوه گروهی بر باورهای فراشناختی دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام ‌گردید.
روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه تجربی و با بهره­گیری از طرح پیش‌‌آزمون ـ پس‌ آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه­های آزاد، پیام نور و علمی کاربردی شهر گچساران بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس، 300 نفر از دانشجویان به کمک پرسشنامه اضطراب اجتماعی(SPI) بررسی شدند. نقطه برش40 با کارایی دقت تشخیص 80 درصد و نقطه برش 50 با کارایی دقت تشخیص 89 درصد، افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی را از افراد غیرمبتلا متمایز کرده، سپس از بین کسانی که دارای اضطراب اجتماعی تشخیص داده شدند ، 60  نفر به صورت تصادفی انتخاب و در گروه‌های30 نفری آزمایش و کنترل به شکل تصادفی قرار داده ‌شدند. پرسشنامه باورهای فراشناختی             MCQ-30 در سه مرحله پیش‌‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری یک ماهه برای گروه‌ها اجرا شد. گروه­ آزمایش در طی ده جلسه تحت درمان فراشناختی به ­شیوه گروهی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ نوع درمانی دریافت نکرد. داده‌‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون آماری کوواریانس چند متغیری(مانکووا) تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین و انحراف استاندارد متغیر باورهای فراشناختی در مرحله پیش‌آزمون؛ گروه آزمایش08، 89، 26، 6 ، گروه کنترل 90.22، 5.58، پس آزمون گروه آزمایشی 70.04، 4.66 ، گروه کنترل 84.63، 6.79 و هم‌چنین در مرحله پیگیری در گروه آزمایش 71.38، 6.79 و گروه کنترل 85.74، 6.94 به ­دست آمد. هم‌چنین نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد، بین دو گروه در تمامی مؤلفه‌ها در پس‌ آزمون تفاوت معنی‌داری وجود دارد(05/0>p). با توجه به شاخص‌های توصیفی، نمرات گروه آزمایش در پس ‌آزمون نسبت به گروه کنترل کاهش معنی‌داری داشته ‌است. این امر در مورد مؤلفه‌های پژوهش در پیگیری هم صدق می‌کرد، لذا درمان فراشناختی به ­شیوه گروهی به صورت معنی‌داری باعث بهبود باورهای فراشناختی بیماران مبتلا به اضطراب اجتماعی در پس‌ آزمون و پایداری نتایج درمان در پیگیری شده‌ است.
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از بهبود علایم بیماران در پس ‌آزمون و پیگیری یک ماهه بود. با توجه به نتایج مرحله پس‌‌آزمون به نظر می‌رسد درمان فراشناختی به ­شیوه گروهی در بهبود باورهای فراشناختی در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی مؤثر بوده است.
 
واژه‌های کلیدی: گروه درمانی، درمان فراشناختی، باورهای فراشناختی، اضطراب اجتماعی
متن کامل [PDF 153 kb]   (779 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1396/12/29 | پذیرش: 1398/3/13 | انتشار: 1398/4/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safikhani Gholizadeh S, Mahmoudi A. The Effectiveness of Metacognitive Therapy in a Group Method on Metacognitive Beliefs in Female Students with Social Anxiety Disorder. armaghanj 2019; 24 (3) :540-554
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2150-fa.html

صفی خانی قلی زاده سیما، محمودی آرمین. اثربخشی درمان فراشناختی به ‌شیوه گروهی بر باورهای فراشناختی دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. ارمغان دانش. 1398; 24 (3) :540-554

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2150-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 3 و ضمیمه1 - ( 4-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645