[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
Indexing & Abstracting::
Publication Ethics::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
Indexing & Abstracting
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: Volume 21, Issue 9 (12-2016) ::
__Armaghane Danesh__ 2016, 21(9): 900-913 Back to browse issues page
Reducing Adolescent Rage Bullies: Study on Behavior Management Training Intervention
M Beirami 1, S Kazemi1 , Y Movahdy2 , R Sepahvand3
1- Department of Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran,
2- Department of Cognitive Neuroscience, Tabriz University, Tabriz, Iran,
3- Department of General Psychology, Zahedan University, Zahedan, Iran
Abstract:   (5212 Views)

Background and aim: Adverse effects inner anger and interpersonal relationships will follow on from the other parent behavior management training and promoting and improving relations between parent-child.در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت رفتار براساس مدل بارکلی در کاهش خشم دانش آموزان دختر و پسر قلدر دوره اول متوسطه بود.

Methods: The present Experimental research used a pretest– posttest and a control group. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه شهر تبریز که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند. The population consisted of male and female junior high school students in Tabriz who were enrolled in the 2012-2013 school year. به منظور اجرای پژوهش پس از انجام سرند توسط معلمان و اجرای پرسشنامه قلدر/قربانی الویوس، 30نفر از کودکانی که براساس نمرات کسب شده در پرسشنامه الویوس، به عنوان قلدر طبقه بندی شده بودند به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند؛ و پس از تکمیل پرسشنامه خشم نیلسون(2000) توسط دانش آموزان قلدر؛ والدین گروه آزمایش به مدت 9جلسه (45 دقیقه ای) در برنامه آموزش مدیریت رفتار قرارگرفتند، ولی گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد.Therefore, after screening by the teachers and the Nelson anger questionnaire, 30 children who, according to scores on the questionnaire were bullies, were classified randomly into two groups of 15 cases and controls were replaced and after completing the questionnaire anger Nilsson (2000) bullying by students, parents groups for 9 sessions (45 minutes each) were treated in a management training program, while the control group received no training. آزمودنی ها پس پایان جلسات آموزش مدیریت رفتار والدین ، مورد بررسی مجدد قرار گرفتند. Parent Management Training participants after the end of the session, were reviewed and followed a month later. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری18 SPSS و با استفاده از شاخص های توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از اثربخشی آموزش مدیریت رفتاری والدین بر کاهش خشم نوجوانان قلدر (05/0 P< ) بود. Data were analyzed by the SPSS version 18 statistical software using descriptive indicators and multivariate analysis.

Results: The results indicated the effectiveness of Parent Management Training to Reduce Anger of the teen bullies (P <0.05), respectively.فقط در مولفه های ناکامی و پرخاشگری بدنی تفاوت معنی داری نبود و در مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار به دختران و پسران گروه آزمایش، نتایج نشان داد که در بین دختران و پسران گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود ندارد این نشانگر این است که آموزش مدیریت رفتار به والدین درکاهش خشم نوجوانان قلدر، هردوگروه تاثیر مثبت داشته است. . نتایج درمرحله پیگیری نیز تفاوت معناداری (05/0 P< ) را بین گروه آزمایش وکنترل نشان داد. The results of the follow-up phase difference (P <0.05) between the test and control groups, respectively.

Conclusion: The findings revealed that the behavioral management training had been effective in reducing anger bullying teenagers that might have been due to the effect of education on their daily relations.

کلید واژه‌ها: آموزش مدیریت رفتار، بهزیستی روانشناختی، قلدری Keywords: Anger, Bulling, Behavior management training

Keywords: Anger, Bulling, Behavior management training
Full-Text [PDF 194 kb]   (1565 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Psychology
Received: 2016/09/19 | Accepted: 2016/12/15 | Published: 2016/12/28
Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA


XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beirami M, Kazemi S, Movahdy Y, Sepahvand R. Reducing Adolescent Rage Bullies: Study on Behavior Management Training Intervention . armaghanj 2016; 21 (9) :900-913
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1508-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 21, Issue 9 (12-2016) Back to browse issues page
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645