[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 2 - ( 2-1393 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 188-194 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط بین مؤلفههای هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج ـ سال 1392
محمدطاهر رضانژاد ، تیمور رضانژاد، دکتر خیرالله نوریان، حمیدرضا غفاریان شیرازی4،، نسرین حسن زاده
چکیده:   (1448 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: هوش هیجانی را توانایی فرد برای کنترل احساسات و هیجانات خود می‌دانند که می‌تواند نقش مهمی‌در زندگی فردی و اجتماعی فرد داشته باشد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین مؤلفه‌های هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بود. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی از پرسش‌نامه هوش هیجانی (EQI) و پرسشنامه مقیاس افسردگی دانشجویان( USDI) و هم‌چنین جهت بررسی پیشرفت تحصیلی از اختلاف معدل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در طی مدت تحصیلی آنها استفاده شد. داده‌ها با آزمون‌های آماری آنالیز واریانس یک‌طرفه، تی مستقل و آزمون‌های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: بین هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی و افسردگی ارتباط معنی‌داری وجود داشت(05/0> p). هم‌چنین در مجموع 80 درصد از دانشجویان هوش هیجانی متوسط و خوب داشتند و تنها 3/12 درصد دارای هوش هیجانی عالی بودند. نتایج گویای آن بود که 7/67 درصد از دانشجویان به درجاتی از افسردگی دچار بودند. نتیجه‌گیری: با آموزش و بهبود سطح هوش هیجانی در دانشجویان می‌توان موجب کاهش میزان افسردگی و بهبود پیشرفت تحصیلی در آن ها شد. واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، افسردگی، پیشرفت تحصیلی
واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، افسردگی، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 154 kb]   (601 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۲/۱۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezanejad M, Rezanejad, Nourian K, Gafarian Shirazi H, Hasanzadeh N. A study of the relationship between emotional intelligence, academic achievement and depression among students of Medical sciences university of Yasuj,2012. Armaghane danesh. 2014; 19 (2) :188-194
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-446-fa.html
رضانژاد محمدطاهر، رضانژاد تیمور، نوریان دکتر خیرالله، غفاریان شیرازی4، حمیدرضا، حسن زاده نسرین. ارتباط بین مؤلفههای هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج ـ سال 1392. ارمغان دانش. 1393; 19 (2) :188-194

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-446-fa.html

دوره 19، شماره 2 - ( 2-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 803 queries by yektaweb 3531