:: دوره 23، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 23 شماره 4 صفحات 444-428 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی معنی‌درمانی به شیوه گروهی بر نشانگان ضربه عشق و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دختر دارای تجربه شکست عاطفی
محمد جواد آقاجانی 1، بهمن اکبری2 ، جواد خلعتیری3 ، عباس صادقی4
1- گروه روانشناسی عمومی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران، ، asadimajreh_psy@yahoo.com
2- گروه روانشناسی عمومی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران،
3- گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران،
4- گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (5211 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: دانشجویان با مشکلات هیجانی و استرس­های زیادی روبرو هستند که سازگاری و کیفیت زندگی آنان را تحت تأثیر قرار می­دهد. یکی از مواردی که سلامت آنان را تهدید می­کند، شکست عاطفی است. معنی‌درمانی یکی از رویکردهای مطرح در زمینه درمان مشکلات روانشناختی است که کارایی آن در حل بسیاری از مشکلات عاطفی به اثبات رسیده است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی معنی‌درمانی بر نشانگان ضربه عشق و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دختر دارای تجربه شکست عاطفی انجام شد.
 
روش بررسی:  در این پژوهش نیمه‌تجربی و از طرح پیش­آزمون­ـ پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه پژوهش دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد رشت در سال تحصیلی 1396ـ1395 بودند که از طریق نمونه‌گیری در دسترس تعداد 30 نفر به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. هر دو گروه قبل از اجرای مداخله درمانی،  پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان و ضربه عشق راس را تکمیل کردند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت مداخله معنی‌درمانی به شیوه گروهی قرار گرفت، اما گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و به وسیله آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری(مانکوا) تجزیه و تحلیل شدند.
 
 
یافته‌ها: تحلیل کوواریانس چندمتغیره برای نشانگان ضربه عشق(69/5=F)، کم اهمیت جلوه دادن(51/181F=)، ارزیابی مجدد(25/232F=)، برنامه‌ریزی مجدد(27/366F=)، تمرکز مجدد(34/399 F=)، پذیرش(95/11F=)، ملامت دیگران(25/307F=)، فاجعه‌پنداری(53/51F=)، نشخوار ذهنی(11/63F=)، و ملامت خود(20/51F=) نشان داد بین دختران گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌داری وجود دارد(001/0=p). با توجه به نمرات پس آزمون گروه‌های آزمایش و کنترل در این دو متغیر مشخص گردید، معنی‌درمانی موجب کاهش نشانگان ضربه عشق، کاهش راهبردهای ناسازگار تنظیم شناختی هیجان و افزایش راهبردهای سازگار تنظیم شناختی هیجان در دختران گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس‌آزمون شده بود.
 
نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که شرکت در جلسه‌های معنی‌درمانی گروهی می­تواند در کاهش نشانگان ضربه عشق و افزایش مهارت تنظیم شناختی هیجان دختران دچار نشانگان ضربه عشق تأثیرگذار باشد، لذا می­توان با ارتقاء معنی‌داری زندگی، توان مقابله افراد در برابر فشارهای روانی و هیجان‌های منفی را افزایش داده و از این طریق زمینه سلامت بیشتر آنان را فراهم نمود. 
 
 
 
واژه‌های کلیدی: معنی‌درمانی گروهی، تنظیم شناختی هیجان، شکست عاطفی، ضربه عشق، دختران دانشجو.
متن کامل [PDF 4888 kb]   (1455 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1396/10/18 | پذیرش: 1397/5/26 | انتشار: 1397/7/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها