[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 23، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 23 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی معنادرمانی به شیوۀ گروهی بر علائم شکست عاطفی و تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دختر دارای نشانگان ضربه عشق
آقای محمد جواد آقاجانی 1، آقای بهمن اکبری2 ، آقای جواد خلعتیری3 ، آقای عباس صادقی4
1- دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران ، asadimajreh_psy@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3- دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
4- دانشگاه گیلان
چکیده:   (65 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: دانشجویان با مشکلات هیجانی و استرس­های زیادی روبه­رو هستند که سازگاری و کیفیت زندگی آنان را تحت تاثیر قرار می­دهد. یکی از مواردی که سلامت آنان را تهدید می­کند شکست عاطفی است. معنادرمانی یکی از رویکردهای مطرح در زمینه درمان مشکلات روانشناختی است که کارایی آن در حل بسیاری از مشکلات عاطفی به اثبات رسیده است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی معنادرمانی به شیوۀ گروهی بر علائم شکست عاطفی و تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دختر دارای نشانگان ضربه عشق انجام شد.

روش بررسی:  پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش پژوهش نیمه تجربی و از طرح پیش­آزمون­ـ پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه پژوهش دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در سال تحصیلی 1396-1395 بودند که از طریق نمونه گیری دردسترس تعداد 30 نفر به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای­دهی شدند. هر دو گروه قبل از اجرای آموزش، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان و ضربه عشق راس را تکمیل کردند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقه ای تحت مداخلۀ معنادرمانی به شیوه گروهی قرار گرفت اما گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و بوسیله آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه (مانکوا) تحلیل شدند.

یافته ها: تحلیل کوواریانس چندمتغیره برای علایم شکست عاطفی (69/5F=) و تنظیم شناختی هیجان (42/17F=) نشان داد بین دختران گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (001/0=p). با توجه به نمرات پس آزمون گروه‌های آزمایش و کنترل در این دو متغیر مشخص گردید، معنادرمانی موجب کاهش علایم شکست عاطفی و افزایش تنظیم شناختی هیجان در دختران گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون شده است.

نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که شرکت در جلسات معنادرمانی گروهی می­تواند در کاهش علائم شکست عاطفی و افزایش مهارت تنظیم شناختی هیجان دختران دچار نشانگان ضربه عشق تأثیرگذار باشد، لذا می­توان با ارتقاء معناداری زندگی، توان مقابله افراد در برابر فشارهای روانی و هیجانات منفی را افزایش داده و از این طریق زمینه سلامت بیشتر آنان را فراهم نمود.

کلیدواژه‌ها: معنادرمانی گروهی، تنظیم شناختی هیجان، علائم شکست عاطفی، ضربه عشق، دختران دانشجو.

واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: معنادرمانی گروهی، تنظیم شناختی هیجان، علائم شکست عاطفی، ضربه عشق، دختران دانشجو.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghajani M J, Akbari B, Khalatbari J, Sadighi A. Effectiveness of Group Logo therapy on Symptoms of emotional failure and Emotion Cognitive Regulation of the Girls suffering from love Trauma syndrome. Armaghane danesh. 2018; 23 (4)
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2060-fa.html

آقاجانی محمد جواد، اکبری بهمن، خلعتیری جواد، صادقی عباس. اثربخشی معنادرمانی به شیوۀ گروهی بر علائم شکست عاطفی و تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دختر دارای نشانگان ضربه عشق . ارمغان دانش. 1397; 23 (4)

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2060-fa.html



دوره 23، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768