[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 2 - ( 2-1393 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 161-178 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین دیدگاه‌ها، نگرش و رفتارهای رانندگان تاکسی شهر یاسوج؛ گام اول در طراحی یک مداخله رفتاری مبتنی بر بازاریابی اجتماعی
مصطفی ملکی، سخاوت محمدی، صدیقه شریعتی نیا، محسن شمس، علی عابدی راد، راضیه نصیری، سجاد کوهگرد، محمد جواد اکاران، فاطمه کاظمی، شهناز زمانی
چکیده:   (3052 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: طراحی مداخلات مبتنی بر نظرات مخاطبان بدون شناسایی و تحلیل عوامل مرتبط با رفتار و تعیین ایده اولیه مداخله میسر نیست. هدف این مطالعه تعیین دیدگاه‌ها، نگرش و رفتارهای رانندگان تاکسی شهر یاسوج بود. روش بررسی: این پژوهش مقطعی شامل دو بخش کمی‌و کیفی است که بر روی رانندگان تاکسی خطی شهر یاسوج انجام شد. مطالعه کیفی از نوع پدیدارشناسی و با روش بحث گروهی متمرکز با 16 نفر از رانندگان تاکسی در قالب دو گروه و پیمایش کمی‌شامل سنجش نگرش و رفتارهای خود گزارشی با استفاده از پرسشنامه، و ثبت رفتارهای خطرناک حین رانندگی با چک لیست برای 260 نفر راننده انجام شد. داده‌ها با آماره های توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: اکثر رانندگان نسبت به اجتناب رفتارهای خطرناک رانندگی، نگرش مناسب داشتند. بیش از 80 درصد آنها اعلام کردند که همیشه یا بیشتر اوقات از انجام رفتارهای خطرناک رانندگی اجتناب می‌کنند. مشاهده رفتارها مشخص کرد که بیشترین فراوانی رفتار خطرناک مربوط به نبستن کمربند ایمنی در طول مسیر است. نتایج بحث های گروهی متمرکز در چهار تم اصلی و تعدادی زیرتم دسته بندی شد و راهکارهای عمده پیشنهادی برای کاهش رفتارهای خطرناک رانندگی، برگزاری جلسات آموزشی مداوم، اصلاح وضع خیابان ها، نظارت بیشتر پلیس بر رانندگی آنها و استفاده از سرپرستان خطوط به عنوان افراد تأثیرگذار بر رانندگان تاکسی بود. نتیجه‌گیری: تعیین رفتارهای خطرناک شایع تر رانندگی، توجه به نظرات و دیدگاه‌های رانندگان وانتخاب گروه‌های رانندگان براساس معیارهای تأثیرگذار بر رفتار آنها، می‌تواند اثربخشی مداخلات را برای کاهش رفتارهای خطرناک رانندگی به دنبال داشته باشد. واژه‌های کلیدی: پژوهش تکوینی، رفتارهای خطرناک رانندگی، نگرش، رانندگان تاکسی، بازاریابی اجتماعی
واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: پژوهش تکوینی، رفتارهای خطرناک رانندگی، نگرش، رانندگان تاکسی، بازاریابی اجتماعی
متن کامل [PDF 245 kb]   (876 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/2/14 | پذیرش: 1394/2/14 | انتشار: 1394/2/14
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki M, Mohammadi S, Shariatinia S, Shams M, Abedirad A, Nasiri R, et al . Formative Research to Study the Viewpoints, Attitudes and Driving Behaviors in Taxi Drivers of Yasuj: The First Step in Planning of an Intervention Based on Social Marketing Model. Armaghane danesh. 2014; 19 (2) :161-178
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-444-fa.html

ملکی مصطفی، محمدی سخاوت، شریعتی نیا صدیقه، شمس محسن، عابدی راد علی، نصیری راضیه، و همکاران. و همکاران.. تعیین دیدگاه‌ها، نگرش و رفتارهای رانندگان تاکسی شهر یاسوج؛ گام اول در طراحی یک مداخله رفتاری مبتنی بر بازاریابی اجتماعی. ارمغان دانش. 1393; 19 (2) :161-178

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-444-fa.html



دوره 19، شماره 2 - ( 2-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4219