تأثیر آموزش همتایان بر استدلال بالینی دانشجویان پزشکی مقاطع کارآموزی و کارورزی در بخش اورولوژی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج
|
صدرالله محرابی ، زینب صناعی مقدم ، کامبیز کریم زاده شیرازی ، محمدرضا ربانی ، حمید نیکنام ، امرالله روزبهی |
|
|
چکیده: (5232 مشاهده) |
زمینه و هدف: در یادگیری از طریق همتایان، همزمان دانشجویان به عنوان معلم و فراگیر عمل میکنند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش به کمک همتایان بر مهارتهای استدلال بالینی دانشجویان پزشکی مقاطع کارورزی و کارآموزی بود.
روشبررسی: این مطالعه کارآزمایی آموزشی در شش دوره متوالی بر روی دانشجویان کارآموز (42 نفر) و کارورز (24 نفر) که بر اساس حروف الفبا در قالب گروههای 7 نفره و4 نفره همزمان وارد بخش اورولوژی میشدند، انجام شد. سه دوره اول به عنوان گروه شاهد و سه دوره دوم به عنوان گروه مورد در نظر گرفته شدند. بخشی از وظایف آموزشی اساتید در گروه مورد به عهده کارورزان قرار گرفت و جنبههای مختلف توانایی استدلال بالینی دانشجویان در مراحل پیش و پس از مداخله آموزشی مورد سنجش قرار گرفت. دادهها با آزمون آماری تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نمرات کارآموزان گروه مورد در حیطههای؛ اقدامات تشخیصی، فرضیهسازی بالینی و حل مسئله افزایش معنیداری نسبت به نمرات گروه شاهد نشان داد(05/0p<)، در حالی که نمرات کارورزان گروه مورد در این حیطهها افزایش معنیداری نشان نداد(05/0p>).
نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد، یادگیری به کمک همتایان بر افزایش مهارت استدلال بالینی دانشجویان مقطع کارآموزی مؤثر است. ایفای نقش دانشجو به عنوان معلم باعث تلفیق نگرش، مهارت و دانش در آموزش دهنده و آرامش در یاد گیرنده میشود. |
|
واژههای کلیدی: استدلال بالینی، همتایان، آموزش پزشکی، کارآموز، کارورز |
|
متن کامل [PDF 466 kb]
(1926 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/2/6 | پذیرش: 1394/2/6 | انتشار: 1394/2/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|