زمینه و هدف: با توجه به افزایش روز افزون کودکان بیسرپرست و مشاهده ناسازگاریها و اختلالات رفتاری که در آنها بر اثر جدایی از کانون خانواده به وجود میآید، توجه خاص و همه جانبه جامعه به این کودکان احساس میگردد. هدف این پژوهش مقایسه شاخصهای ناسازگاری بر اساس آزمون ترسیم آدمک مک آور و شدت اختلالات رفتاری در کودکان بی سرپرست و عادی بود.
روش بررسی: در این مطالعه موردـ شاهدی تعداد 84 کودک 6 تا11 ساله شامل؛ 42 نفر کودک بی سرپرست و 42 کودک عادی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. سپس به وسیله نقاشی آدمک مکآور و مقیاس ارزیابی رفتاری راتر(فرم معلم) که به رفتارهای آنان به وسیله معلمان امتیاز داده شد، ارزیابی شدند. دادهها با آزمونهای توصیفی و آزمونهای تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد، میانگین شاخصهای ناسازگاری در نقاشی کودکان بیسرپرست(35/3±43/6) بیشتر از کودکان عادی(48/2±50/4) بود. همچنین میانگین اختلالات رفتاری در کودکان بیسرپرست (16/11±81/15) بیشتر از کودکان عادی بود(05/0p<).
نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که میزان شاخصهای ناسازگاری و شدت اختلالات رفتاری در کودکان بیسرپرست بیشتر از کودکان عادی میباشد.
Mohebbi S, Mohammadi A, and Ghasemi N. Comparison of Maladjustment Indicators Using Machover Draw-A-Person Test and Behavioral Disorders in Orphans versus Non -Orphan . armaghanj 2012; 16 (6) :578-586 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-293-fa.html
محبی سمیه، محمدی علی، قاسمی نوشاد. مقایسه شاخصهای ناسازگاری بر اساس آزمون ترسیم آدمک مک آور و میزان اختلالات رفتاری در کودکان بیسرپرست و عادی . ارمغان دانش. 1390; 16 (6) :578-586