1- گروه رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران 2- گروه رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، mortezahomayoun@gmail.com 3- گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده: (2898 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارتهای حرکتی، نیروی محرکه انسان برای رشد و تکامل حرکتی میباشد. سنین پیشدبستانی و دبستانی از دورههای مهم رشد است که به توجه ویژهای در آموزش مهارتهای حرکتی نیاز دارد. هدف از انجام این پژوهش، تعیین و بررسی تأثیر یک دوره برنامه حرکتی منتخب بر بهبود مهارتهای حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال شنوایی شهرستان آمل بود.
روش بررسی:این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با بهرهگیری از طرح پیشآزمونـ پسآزمون می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال شنوایی شهرستان آمل بودند که در سال تحصیلی1391ـ1390 به تحصیل اشتغال داشتند. که از بین آنها 16 نفر براساس نمونه در دسترس بر اساس پرسشنامه مشخصات فردی انتخاب شدهاند. آزمودنیها به طور تصادفی بر اساس نمرات پیشآزمون مهارتهای حرکتی درشتالریخ به دو گروه همگن 8 نفری به عنوان گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. آزمودنیهای گروه تجربی به مدت18 جلسه بخشهایی از برنامه تمرینی منتخب اسپارک را انجام دادند. آزمودنیهای گروه کنترل به فعالیتهای معمول خود را انجام میدادند. دادهها با استفاده از آزمونهای کولموگوروف ـ اسمیرنف، لون و کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که گروه تجربی در تمامیخرده مقیاسها به ویژه مهارتهای حرکتی درشت مانند دو مهارت جهیدن و لیلی کردن عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشته است(05/0p≤). برنامه حرکتی منتخب منجر به تفاوت معنیداری بین گروه آزمایش و کنترل در دو مهارت جهیدن و لیلی کردن با توان بالای آماری شده است، (01/0≥p).مجذور اتا مربوط به جا به جایی 51/0 میباشد. در واقع میزان تأثیر 51 درصد بوده است.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که اجرای فعالیت بدنی منتخب تأثیر معنیداری بر خرده آزمونهای مهارتهای جا به جایی و کنترل شیء کودکان مبتلا به اختلال شنوایی داشته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد با ارایه برنامه آموزشی منتخب میتوان فرصتی برای رشد مهارتهای حرکت کنترل شی و جا به جایی که پایه و اساس مهارتهای تخصصی و ورزشی در کودکان است فراهم ساخت.
Moghimifar P, Sheikh M, Hamiat Taleb R, Homayounia Firoozjah M, Nazari Kakundi S. The effect of a period of selected physical activities on improving gross motor skill in children with hearing disorder. armaghanj 2020; 25 (3) :346-359 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2336-fa.html
مقیمی فر پریسا، شیخ محمود، حمایت طلب رسول، همایون نیا فیروزجاه مرتضی، نظری سعید. تأثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر بهبود مهارتهای حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال شنوایی. ارمغان دانش. 1399; 25 (3) :346-359