[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 23، شماره 6 - ( 10-1397 ) ::
جلد 23 شماره 6 صفحات 722-736 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه میزان رضایت دانشجویان مامایی از تدریس درس بیماریهای زنان و ناباروری به شیوه سخنرانی و آموزش توسط همتایان
میترا صفری 1، بهروز یزدان پناه2 ، پروین السادات اسلام نیک3
1- گروه مامایی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ایران، ، mitrasafari39@ gmail.com
2- گروه علوم آزمایشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
3- گروه زنان ، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده:   (502 مشاهده)
چکیده:
زمینه و هدف: آموزش و برنامه‌های آموزشی نقش  انکارناپذیری در پیشرفت هر جامعه‌ای دارد.  این مطالعه با هدف مقایسه میزان رضایت دانشجویان مامایی از تدریس درس بیماری‌های زنان و ناباروری به شیوه سخنرانی و آموزش به وسیله همتایان انجام شد.
 
روش بررسی: در این پژوهش نیمه تجربی، دانشجویان کارشناسی پیوسته مامایی( 22 نفر در ترم پنجم) در سال 1396 به عنوان جامعه پژوهش بودند. این دانشجویان به عنوان نمونه پژوهش و درس 3 واحدی بیماری‌های زنان و ناباروری به عنوان مواد آموزشی تعیین شدند. نیمی‌ ‌از مواد آموزشی در هشت جلسه اول، آموزش به روش تدریس به وسیله استاد، به شیوه رایج سخنرانی و هشت جلسه دوم با روش همتایان تدریس شد. در پایان هر دو روش آموزشی از دانشجویان خواسته شد که پرسشنامه مربوط به رضایت از شیوه آموزش را نیز تکمیل  کنند. از کلیه دانشجویان جهت شرکت در پژوهش رضایت‌نامه آگاهانه کسب شد. داده‌ها با  استفاده از آزمون‌ آماری تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند.
 
یافته‌ها: میانگین امتیاز کلی رضایت از روش تدریس سخنرانی استاد 74/9±77/83 و رضایت از شیوه تدریس به وسیله همتایان  58/10± 36/81 بود(49/0=p). میانگین  امتیاز رضایت‌مندی از روش سخنرانی در حیطه ایجاد علاقه‌مندی و تشویق به مشارکت در یادگیری کمتر از روش آموزش همتایان(008/0=p)، درحیطه رعایت اصول و مقررات مربوط به تدریس بیشتر (005/0=p)، در حیطه آزمون و ارزشیابی از مطالب درسی نیز بیشتر(07/0=p) و در حیطه مناسب بودن روش تدریس و تداوم استفاده از آن با روش آموزش همتایان برابر بود. 
 
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد استفاده از روش‌های فعال آموزشی تأثیر قابل توجهی در افزایش علاقه به یادگیری و ایجاد انگیزه در دانشجویان دارد، با این حال دانشجویان روش سخنرانی را در فهم بهتر مطالب و رعایت اصول و مقررات تدریس مؤثرتر می‌دانند. استفاده از روش آموزش همتایان به عنوان یک روش تکمیلی در آموزش پیشنهاد می‌‌شود.
 

 
واژه‌های کلیدی: سخنرانی، آموزش همتا، رضایت، دانشجویان مامایی
متن کامل [PDF 251 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safari M, Yazdanpanah B, Islam-Nik P. Comparison of Midwifery Students Satisfaction with the Teaching of Gynecology and Infertility by Lecture and Peer Education. Armaghane danesh. 2019; 23 (6) :722-736
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2240-fa.html

صفری میترا، یزدان پناه بهروز، اسلام نیک پروین السادات. مقایسه میزان رضایت دانشجویان مامایی از تدریس درس بیماریهای زنان و ناباروری به شیوه سخنرانی و آموزش توسط همتایان. ارمغان دانش. 1397; 23 (6) :722-736

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2240-fa.html



دوره 23، شماره 6 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937