[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 23، شماره 6 - ( 10-1397 ) ::
جلد 23 شماره 6 صفحات 722-736 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه میزان رضایت دانشجویان مامایی از تدریس درس بیماریهای زنان و ناباروری به شیوه سخنرانی و آموزش توسط همتایان
میترا صفری 1، بهروز یزدان پناه2 ، پروین السادات اسلام نیک2
1- دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ، mitrasafari39@ gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
چکیده:   (208 مشاهده)
مقدمه و هدف: آموزش و برنامه های آموزشی به ویژه  برنامه های مدون در سطوح مدارس و دانشگاهی در نظام آموزشی نقش  انکار ناپذیری  در پیشرفت هر جامعه ای دارد.  این مطالعه با هدف مقایسه میزان رضایت دانشجویان مامایی از تدریس درس بیماریهای زنان و ناباروری  به شیوه سخنرانی و  آموزش توسط همتایان انجام شد.
روش: در این پژوهش نیمه تجربی سال 1396 دانشجویان کارشناسی پیوسته مامایی به عنوان جامعه پژوهش ، دانشجویان ترم پنج  کارشناسی مامایی(22 نفر) به عنوان نمونه پژوهش  و درس 3 واحدی بیماریهای زنان و ناباروری به عنوان مواد آموزشی تعیین شدند. نیمی از مواد  آموزشی  درهشت جلسه اول به روش تدریس  توسط استاد به شیوه رایج سخنرانی و هشت جلسه دوم با روش همتایان تدریس شد. در پایان  دوره هر دو روش آموزشی از دانشجویان خواسته شد که پرسشنامه مربوط به رضایت از شیوه آموزش  را نیز تکمیل  کنند. از کلیه دانشجویان جهت شرکت در پژوهش رضایت نامه اگاهانه کسب شد. تجزیه و تحلیل داده ها  با  استفاده از نرم افزارspss ویرایش 22 انجام شد.
یافته ها: میانگین امتیاز کلی رضایت از  روش تدریس سخنرانی استاد 74/9±77/83 و رضایت از شیوه تدریس توسط همتایان  58/10± 36/81 بود. این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود(p=0.49).  در حیطه های مختلف، میانگین  امتیاز  رضایت مندی از حیطه ایجاد علاقه مندی و تشویق به مشارکت در یادگیری،  روش سخنرانی با اختلاف آماری معنی داری کمتر از روش آموزش همتایان  (008/0=p)،  در حیطه  رضایت مندی  ازحیطه رعایت اصول و مقررات مربوط به تدریس با اختلاف آماری معنی داری بیشتر (005/0=p)، در حیطه آزمون و ارزشیابی از مطالب درسی بیشتر بدون  اختلاف معنی دار آماری(07/0=p) و در حیطه  مناسب بودن  روش تدریس و تداوم استفاده از آن نیز  میانگین امتیاز  رضایتمندی دانشجویان از هر دو روش  یکسان بود.  
 نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر به نظر میرسد استفاده از روش‌های نوین و فعال آموزشی تاثیر قابل توجهی در افزایش علاقه به یادگیری  و ایجاد انگیزه در دانشجویان  دارد، با این حال  دانشجویان روش سخنرانی سنتی را در فهم بهتر مطالب  و رعایت  اصول و مقررات تدریس مؤثرتر می‌دانند.
بنابر این  استفاده از روش هایی مانند آموزش توسط همتایان  به ویژه در حیطه ایجاد علاقه مندی  و تشویق به مشارکت در یادگیری  به عنوان یک روش تکمیلی در تدریس این دروس باید در نظر گرفته شود.
 
 
واژه‌های کلیدی: آموزش همتایان، سخنرانی، رضایت، دانشجویان مامایی
متن کامل [PDF 251 kb]   (6 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

safari M, yazdanpanah B, eslamnik P. Comparison of the degree of satisfaction of midwifery students with the teaching of gynecology and infertility lessons by lecture and peer teaching method. Armaghane danesh. 2019; 23 (6) :722-736
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2240-fa.html

صفری میترا، یزدان پناه بهروز، اسلام نیک پروین السادات. مقایسه میزان رضایت دانشجویان مامایی از تدریس درس بیماریهای زنان و ناباروری به شیوه سخنرانی و آموزش توسط همتایان. ارمغان دانش. 1397; 23 (6) :722-736

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2240-fa.html



دوره 23، شماره 6 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3855