1- گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، یاسوج، ایران، 2- گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ایران 3- گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ایران ، karimzadehshirazi@yahoo.com
چکیده: (5936 مشاهده)
زمینه و هدف: سلامت جسمیدانشآموزان از سنین ابتدایی و شکلگیری صحیح وضعیت اسکلتی عضلانی بدن آنها بخشی از سلامت کلی این افراد محسوب میشود. بیشتر مشکلات و دردهای مزمن اسکلتی عضلانی با آموزش در سنین پایین قابل کنترل و کاهش میباشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع ناهنجاریهای ساختار قامتی در دختران دارای اضافه وزن و چاق مدارس ابتدایی یاسوج انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، ابتدا 1215 دانشآموز دختر مقاطع چهارم تا ششم ابتدایی از شش مدرسه انتخاب شده شهر یاسوج بررسی شدند و در نهایت تمام 236 دانشآموز چاق و بالای وزن موجود در نمونه منتخب به مطالعه وارد شدند. دادهها جهت انجام تست صفحه شطرنجی و کولیس، و آزمون بین المللی نیویورک جمعآوری شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل واریانس، آزمون تی،فراوانی مطلق، نسبی و میانگین تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میزان شیوع ناهنجاریهای اسکلتی عضلانی در دانشآموزان بالای وزن وچاق 77 درصد و میزان شیوع اضافه وزن و چاقی در 1215 دانشآموزدر نمونه اولیه، به ترتیب معادل 8/12 و 6/6 درصد بود. گودی کمر تقریباً با 60 درصد بیشترین و زانوی پرانتزی تقریباً با 11 درصد کمترین میزان شیوع را در بین ناهنجاریها داشتند. همچنین بیش از 58 درصد از این دانشآموزان دارای 3 ناهنجاری و بیشتر بودند. نتیجهگیری: مشاهده میزان بالای شیوع ناهنجاریهای ساختار قامتی در دانشآموزان دارای اضافه وزن و چاقی حاکی از وضعیتی تهدیدآمیز برای سلامتی آنان است و بر این اساس میتوان گفت که اتخاذ اقدامات و راهکارهای پیشگیرانه در جهت کنترل و کاهش عوامل مؤثر در ایجاد ناهنجاریهای اسکلتی عضلانی میتواند جزء اولویتها در برنامهریزیهای سلامت قرار گیرد.
Hasani M, Rahimifar M, Karimzadeh Shirazi K. Prevalence of Abnormalities in The Structure of Overweight and Obese Girls in Yasuj Elementary Schools. armaghanj 2018; 23 (5) :619-630 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2227-fa.html
حسنی مهدیس، رحیمی فر مجید، کریم زاده شیرازی کامبیز. بررسی شیوع ناهنجاریهای ساختار قامتی دختران دارای اضافه وزن و چاقی در مدارس ابتدایی یاسوج. ارمغان دانش. 1397; 23 (5) :619-630