1- گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، masepahvandi@yahoo.com
چکیده: (4633 مشاهده)
زمینه و هدف: در سالهای اخیر، اینترنت به یکی از مهمترین ابزارهای تحصیلی و تفریحی دانشآموزان تبدیل شده است. اعتیاد به اینترنت، به عنوان یک اختلال جدید، با تعدادی از اختلالات روانپزشکی مرتبط گزارش شده است. هدف این مطالعه تعیین و بررسی برخی همبستههای آسیبشناختی روانی اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان دبیرستانهای یاسوج بود.
روش بررسی:پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی از نوع همبستگی بود کـــــه در سالهای 1396ـ 1395 انجـــام شد. تعداد220 نفر(118 دختر، 102 پسر)، سنین 19ـ15سال، از دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر یاسوج،که به شیوه نمونهگیری طبقهای تصادفی، گزینش شده بودند، به تکمیل سه مقیاس؛ آزمون اعتیاد به اینترنت(IAT)، آزمون افسردگی، اضطراب، استرس(DASS-21) و آزمون عزتنفس روزنبرگ اقدام کردند. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمون تی مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و افسردگی، اضطراب و فشار روانی رابطه مثبت معنیدار وجود دارد(01/0p<). علاوه بر این، افسردگی، استرس و اضطراب در پیشبینی اعتیاد به اینترنت، معنیدار نشان داد(0001/0p<). اضطراب، که به تنهایی 12 درصد از واریانس را توجیه میکرد، بهترین پیشبینی کننده بود. بعد از آن افسردگی(2 درصد) و فشار روانی(2 درصد) پیشبینی کنندههای بهتری بودند. همچنین شیوع اعتیاد به اینترنت در پسرها به طور معنیداری بالاتر بود و سرانجام این که عزت نفس تا حدود زیادی با اعتیاد به اینترنت نامرتبط(05/0p>)نشان داد.
نتیجهگیری: یافتههای بهدست آمده مطرح میکند که دانشآموزان دارای اضطراب، افسردگی و فشار روانی، مستعد ابتلا به اعتیاد به اینترنت هستند. علاوه بر آن اضطراب، افسردگی و فشار روانی اگر مهمترین تعیینکننده اعتیاد به اینترنتنباشند، احتمالاً از مهمترین عوامل مؤثر برآن هستند. این یافتهها با نظریه جبران اجتماعی که معتقد است اینترنت در وهله اول برای کسانی که در تعاملات رو در رو احساس ناراحتی میکنند ابزار مفیدی است، همسو بود. همچنین این یافتهها با این تبیین بود که گمنامی افراد افسرده، دارای استرس و مضطرب در ارتباطات اینترنتی بهتر حفظ میشود. چرا که در تعاملات آنلاین نسبت به تعاملات چهره به چهره، ترس از ارزیابی منفی به وسیله دیگران به مقدار بیشتری به فرد القا میشود.
Mozafari S, Sepahvandi M, Ghazanfari F. A Survey on some Psychopathologic Correlates of Internet Addiction among Highschool Students in Yasuj. armaghanj 2019; 24 (2) :247-261 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1929-fa.html
مظفری شهباز، سپهوندی محمدعلی، غضنفری فیروزه. بررسی برخی همبستههای آسیبشناختی روانی اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان دبیرستانهای یاسوج. ارمغان دانش. 1398; 24 (2) :247-261