مقدمه و هدف: تغذیه مناسب برای رشد و سلامت کودکان ضروری بوده و سوء تغذیه یکی از مهمترین مشکلات بهداشت عمومیاست. آموزش تغذیه میتواند سوء تغذیه را در کودکان کاهش دهد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش هرم راهنمای غذایی با استفاده از روش بازی و روش نمایش بر آگاهی کودکان 5 و 6 ساله مهدکودکهای منطقه1 شیراز بود.
مواد و روشها: این یک مطالعه کارآزمایی بالینی است که در سال 1386 بر روی 52 کودک 5 و6 ساله دختر و پسر در دو مهد کودک منطقه 1 شیراز کودکان به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند، انجام شد. برای آموزش به یک گروه از نمایش و به گروه دیگری از بازی و نقاشی استفاده شد. مطالب مورد آموزش در هر دو گروه هرم راهنمای غذایی بود. یافتههای مربوط به آگاهی از طریق تست آگاهی قبل و بعد از آموزش جمع آوری و ثبت شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری مان ویتنی یوتست و آزمون تی در نمونههای مجزا تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: در هر دو گروه مداخله، آگاهی کودکان در مورد شناسایی هرم مواد غذایی، تعداد گروههای غذایی و شناسایی مواد غذایی هر گروه نسبت به قبل از آموزش افزایش معنیداری یافت(001/0p<). در هر دو روش آموزش، افزایش آگاهی از لحاظ توانایی اولویتبندی میان وعدههای خوب و بد افزایش یافت، ولی این افزایش فقط در روش بازی و نقاشی معنی دار بود(05/0p< ). مقایسه دو روش آموزش نشان داد که روش نقاشی و بازی تأثیر بیشتری در افزایش آگاهی داشت (05/0p< ).
نتیجهگیری: در یک محیط مفرح با روش های مناسب، کودکان قابلیت آموزش تغذیه را دارند. از آنجا که روش بازی و نقاشی امکان ایجاد برهمکنش مناسب را فراهم میکند، برای کودکان مناسبتر است.
Ahmadi A, Asghryan Dstnaei A, Tabatabai H. The Effect of Food Guide Pyramid Education on the Knowledge of 5 to 6 Year Old Pre-School Children in one of the Districts of Shiraz, Iran. armaghanj 2009; 14 (3) :72-81 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-615-fa.html
احمدی افسانه، اصغریان دستنائی عاطفه، طباطبایی حمیدرضا. مقایسه تأثیر آموزش هرم راهنمای غذایی با استفاده از روش بازی و روش نمایش بر آگاهی کودکان 5 و 6 ساله مهد کودکهای منطقه1 شیراز ـ1386. ارمغان دانش. 1388; 14 (3) :72-81