[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 28، شماره 6 - ( 9-1402 ) ::
جلد 28 شماره 6 صفحات 918-911 برگشت به فهرست نسخه ها
بهبود سواد اچ‌آی‌وی ایدز معلمان با استفاده از مطالب آموزشی آسان خوان: یک گزارش مختصر
احمد جلالی1 ، محسن شمس 2، صدیقه شریعتی نیا3 ، اسعد شهرانی4 ، مصطفی ملکی5
1- گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران ، moshaisf@yahoo.com
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران
5- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
چکیده:   (754 مشاهده)
زمینه و هدف: اچ‌ آی‌ وی ایدز یک نگرانی عمده بهداشتی در سطح جهان است. ارتقای سواد اچ آی‌ وی ایدز برای همه یکی از اقدامات مناسب و ضروری در این باره است. لذا هدف از این پژوهش تعیین و بهبود سواد اچ آی وی ایدز معلمان با استفاده از مطالب آموزشی آسان‌خوان بود.

روش بررسی: این یک مطالعه به صورت کارآزمایی میدانی بود که در سال 1399 بر روی 200 نفر از معلمان دوره متوسطه اول و دوم شهر اهواز انجام شد. این جمعیت به طور تصادفی به دو گروه مداخله (100 نفر) و کنترل (100 نفر) تقسیم شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سواد اچ ‌آی ‌وی ایدز ایرانیان استفاده شد. با توجه به متون آسان خوان و راهبردهای ابزارهای ارتباطی جایگزین، مداخله طراحی شد. مداخله شامل پمفلت آموزشی و ارسال پیام کوتاه به گروه مداخله بود. یک ماه پس از مداخله، پرسشنامه مجدداً به وسیله گروه هدف تکمیل شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های آماری رگرسیون لجستیک و تی تست تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین سنی و انحراف معیار شرکت کنندگان 80/7±60/41 بود. قبل از مداخله میانگین و انحراف معیار سواد اچ‌ آی‌ وی ایدز در گروه مداخله برابر با 46/3±1/11 و در گروه کنترل برابر با 54/2±63/9 بود. پس از مداخله، نمره سواد اچ‌ آی‌ وی ایدز در گروه مداخله به طور معنی‌داری بهبود یافت (001/0>P). از بین متغیرهای جمعیت شناختی متأهل بودن پیشبینی کننده معنی‌دار سواد آچ آی ‌وی ایدز بود. تحلیل ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که مهارت‌های درک و جستجو قوی‌ترین همبستگی را با سواد اچ‌ آی‌ وی ایدز دارند.

نتیجهگیری: با توجه به یافته‌های مطالعه، می‌توان نتیجه گرفت که ارتقای سواد اچ‌ آی ‌وی ایدز از طریق مداخلاتی مانند استفاده از متون آسان‌خوان و ابزارهای ارتباطی جایگزین، می‌تواند مؤثر باشد. با توجه به نقش معلمان در انتقال دانش و مهارت‌های پیشگیری از ابتلا به اچ آی ‌وی و انتقال آن، پیشنهاد می‌شود دوره‌های آموزشی منظم و مداوم برای تمام معلمان برگزار شود.

 
واژه‌های کلیدی: سواد سلامت، آموزش، اچ آی‌ وی ایدز
متن کامل [PDF 482 kb]   (121 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1402/2/6 | پذیرش: 1402/4/10 | انتشار: 1402/9/18
فهرست منابع
1. Chammartin F, Ostinelli CH, Anastos K, Jaquet A, Brazier E, Brown S, et al. International epidemiology databases to evaluate AIDS (IeDEA) in sub-Saharan Africa, 2012-2019. BMJ Open 2020; 10(5): e035246. ## [DOI:10.1136/bmjopen-2019-035246] [PMID] []
2. Ford N, Eshun-Wilson I, Ameyan W, Newman M, Vojnov L, Doherty M, Geng E. Future directions for HIV service delivery research: Research gaps identified through WHO guideline development. PLoS Medicine 2021;18(9): e1003812. ## [DOI:10.1371/journal.pmed.1003812] [PMID] []
3. Ford N, Ball A, Baggaley R, Vitoria M, Low-Beer D, Penazzato M, et al. The WHO public health approach to HIV treatment and care: looking back and looking ahead. The Lancet Infectious Diseases. 2018; 18(3): e76-86. ## [DOI:10.1016/S1473-3099(17)30482-6] [PMID]
4. UNAIDS. Country factsheets, Islamic Republic of Iran. 2019, available at: https://www.unaids.org/en/regionscountries/countries/islamicrepublicofiran. ##
5. Najafi Z, Taj L, Dadras O, Ghadimi F, Moradmand B, SeyedAlinaghi S. Epidemiology of HIV in Iran. Current HIV Research 2020; 18(4): 228-36. ## [DOI:10.2174/1570162X18666200605152317] [PMID]
6. Shariatinia S, Fararoei M, Karimzadeh Shirazi K, Shams M. Assessment of HIV literacy in 15-49 years old people in Yasuj and its related factors. Armaghane danesh 2015; 19(12): 1082-95. ##
7. Shams M, Fararouei M. Developing a Tool for Measuring HIV Literacy for Iranian Society. Journal of Ilam University of Medical Sciences 2016; 24(5): 138-50. ## [DOI:10.18869/acadpub.sjimu.24.5.138]
8. SeyedAlinaghi S, Taj L, Mazaheri-Tehrani E, Ahsani-Nasab S, Abedinzadeh N, McFarland W, et al. HIV in Iran: Onset, Responses and Future Directions. AIDS(London, England) 2021; 35(4): 529-42. ## [DOI:10.1097/QAD.0000000000002757] [PMID] []
9. Wawrzyniak AJ, Ownby RL, McCoy K, Waldrop-Valverde D. Health literacy: impact on the health of HIV-infected individuals. Current HIV/aids Reports. 2013 Dec;10:295-304. ## [DOI:10.1007/s11904-013-0178-4] [PMID] []
10. Perazzo J, Reyes D, Webel A. A systematic review of health literacy interventions for people living with HIV. AIDS and Behavior 2017; 21(3): 812-21. ## [DOI:10.1007/s10461-016-1329-6] [PMID] []
11. Cunha GH, Galvão MT, Pinheiro PN, Vieira NF. Health literacy for people living with HIV: an integrative review. Revista Brasileira de Enfermagem 2017; 70: 180-8. ## [DOI:10.1590/0034-7167-2015-0052] [PMID]
12. Ciampa PJ, Vaz LM, Blevins M, Sidat M, Rothman RL, Vermund SH, et al. The association among literacy, numeracy, HIV knowledge and health-seeking behavior: a population-based survey of women in rural Mozambique. PLoS One 2012; 7(6): e39391. ## [DOI:10.1371/journal.pone.0039391] [PMID] []
13. Ross L, Ashford AD, Bleechington SJ, Dark T, Erwin DO. Applicability of a video intervention to increase informed decision making for prostate-specific antigen testing. Journal of the National Medical Association 2010;102(3):228-36. ## [DOI:10.1016/S0027-9684(15)30529-0] [PMID]
14. Robinson C, Graham J. Perceived Internet health literacy of HIV‐positive people through the provision of a computer and Internet health education intervention. Health Information & Libraries Journal 2010; 27(4): 295-303. ## [DOI:10.1111/j.1471-1842.2010.00898.x] [PMID]
15. Panahi R, Ramezankhani A, Tavousi M, Osmani F, Karami A, Niknami S. The effect of educational intervention on health literacy and adoption of smoking preventive behaviors among university students. J Educ Community Health 2018; 5(2): 29-37. ##
16. Merchant RC, Marks SJ, Clark MA, Carey MP, Liu T. Comparison of a video to a pictorial brochure in improving HIV and HIV testing knowledge and increasing HIV testing motivation and behavioral skills among adult emergency department patients. Journal of the American College of Emergency Physicians Open 2020; 1(3): 202-13. ## [DOI:10.1002/emp2.12024] [PMID] []
17. Stonbraker S, Smaldone A, Luft H, Cushman LF, Lerebours Nadal L, Halpern M, Larson E. Associations between health literacy, HIV‐related knowledge, and information behavior among persons living with HIV in the Dominican Republic. Public Health Nursing 2018; 35(3): 166-75. ## [DOI:10.1111/phn.12382] [PMID] []
18. Stonbraker S, Befus M, Lerebours Nadal L, Halpern M, Larson E. Factors associated with health information seeking, processing, and use among HIV positive adults in the Dominican Republic. AIDS and Behavior 2017; 21(6): 1588-600. ## [DOI:10.1007/s10461-016-1569-5] [PMID] []
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalali A, Shams M, Shariatinia S, Sharhani A, Maleki M. Improving HIV/AIDS literacy in Teachers By Easy-to-Read Materials: a Brief Report. armaghanj 2023; 28 (6) :911-918
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3474-fa.html

جلالی احمد، شمس محسن، شریعتی نیا صدیقه، شهرانی اسعد، ملکی مصطفی. بهبود سواد اچ‌آی‌وی ایدز معلمان با استفاده از مطالب آموزشی آسان خوان: یک گزارش مختصر. ارمغان دانش. 1402; 28 (6) :911-918

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3474-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 6 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660