[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 28، شماره 4 - ( 4-1402 ) ::
جلد 28 شماره 4 صفحات 564-553 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر ترسیم و اجرای نقشه مفهومی به روش گروهی با رایانه بر تفکر واگرا دانشجویان پرستاری
سید ذاکر سعیدی نژاد1 ، سلیمان افروغی2 ، حبیب اله رضایی3 ، ملیحه عباسی4 ، سیدمجید خاضع5 ، یحیی خشنود مطلق6 ، میلاد امیری5 ، امین حق گو 7
1- گروه داخلی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
2- گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران،
3- گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
4- گروه پرستاری مراقبت‌های ویژه، دانشگاه آزاد بندرگز، واحد بندرگز، گلستان، ایران
5- گروه روان پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران،
6- گروه پرستاری اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
7- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران ، Amin.haghgoo65@gmail.com
چکیده:   (789 مشاهده)
زمینه و هدف: نقشه مفهومی یکی از روش‌های تأثیرگذار در تکامل آموزش پزشکی است که موجب توسعه یادگیری حل مسئله، مهارت‌های گروهی و خلاقیت  می‌شود و یکی از مؤلفه‌های مهم خلاقیت در افراد تفکر واگرا می‌باشد، لذا هدف از این مطالعه تعیین  و بررسی تأثیر ترسیم و اجرای نقشه مفهومی  به روش گروهی با رایانه بر تفکر واگرا دانشجویان پرستاری بود.

روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع تجربی به صورت پیش مداخله و پس مداخله با گروه کنترل بود که در سال 1397 انجام شد. 102 نفر از دانشجویان رشته پرستاری  ترم سوم تا ششم در این مطالعه مشارکت داشتند و با استفاده از روش تخصیص تصادفی 51 نفر در گروه مداخله و 51 نفر در گروه مقایسه قرارگرفتند. طرح مداخله ترسیم و ارایه نقشه مفهومی برای درس  پرستاری بزرگسالان/ سالمندان 1، 2 و 3 بر اساس محتوی اعلام شده از سرفصل مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به روش گروهی با استفاده از نرم افزارMind Mapper در طی 7 جلسه 90 دقیقه‌ای انجام شد.برای سنجش تفکر واگرای دانشجویان از پرسشنامه پیتر هانی استفاده گردید.

یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره تفکر واگرای دانشجویان در گروه مداخله قبل(22/1±68/5) ، بعد((35/1±23/8) و یک ماه(18/1±70/8) بعد از مداخله بود. میانگین و انحراف معیار نمره تفکر واگرای دانشجویان در گروه کنترل قبل(66/0±41/3)، بعد(66/0±41/3) و یک ماه(62/0±33/3) بعد از مداخله بود که تفاوت معنی‌داری بین گروه مداخله و کنترل از لحاظ تفکر واگرا وجود داشت(001/0p<).

نتیجه‌گیری: میانگین نمره تفکر واگرای دانشجویان در گروه مداخله به طور معنی‌داری بیشتر از گروه کنترل بود که نشان از تأثیر مثبت ترسیم و اجرای نقشه مفهومی به روش گروهی با رایانه دارد، لذا پیشنهاد می‌شود از این روش دانشجو محور در فرآیند یاددهی و یادگیری در برنامه‌های آموزش عالی استفاده شود.


 
واژه‌های کلیدی: نقشه مفهومی، رایانه، تفکر واگرا، پرستار
متن کامل [PDF 445 kb]   (150 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان پزشکی
دریافت: 1401/9/11 | پذیرش: 1402/1/16 | انتشار: 1402/4/19
فهرست منابع
1. Madore KP, Thakral PP, Beaty RE, Addis DR, Schacter DL. Neural Mechanisms of Episodic Retrieval Support Divergent Creative Thinking. Cerebral Cortex 2017; 29(1): 150-66.## [DOI:10.1093/cercor/bhx312] [PMID] []
2. Birami MAM, Nazari MA. Evaluation of electroencephalographic patterns of brain hemispheres in theta band oscillation during convergent and divergent thinking. Quarterly Journal of New Psychological Research 2011; 22: 45-9.##
3. Goldschmidt G. Linkographic evidence for concurrent divergent and convergent thinking in creative design. creativity research journal. 2016;28(2):115-22.## [DOI:10.1080/10400419.2016.1162497]
4. Ranjdoost SHEP. Investigating the relationship between teachers' emotional intelligence and creative thinking High school students. Research in Curriculum Planning 2013; 10(36): 113-25.##
5. Karvan F.The effect of teaching group conceptual mapping method on improving creativity in design and problem-solving skills of architecture students. Soffeh 2022; 32: 43-56.‌## [DOI:10.52547/sofeh.32.2.43]
6. Kholodnaya Marina A, Elena V. Conceptual structures, conceptual abilities and productivity of cognitive functioning: the ontological approach. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2016: 217: 914-22.‌## [DOI:10.1016/j.sbspro.2016.02.040]
7. Zebarjadian Z, Nili Ahmadabadi MR. A comparison of concept mapping and integration method impacts on third-graders of karaj elementary schools. Educational Psychology 2012; 8(26): 84-106.##
8. Kalhor M, Shakibaei G. Teaching reading comprehension through concept map. Life Science Journal 2012; 9: 725-31.‌##
9. Mintzes JJ, Canas A, Coffey J, Gorman J, Gurley L, Hoffman R, et al. Comment on retrieval practice produces more learning than elaborative studying with concept mapping. Science 2011; 334(6055): 453.## [DOI:10.1126/science.1203698] [PMID]
10. Markow PG, Lonning RA. Usefulness of concept maps in college chemistry laboratories: Students' perceptions and effects on achievement. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching 1998; 35(9): 1015-29.## https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199811)35:9<1015::AID-TEA4>3.0.CO;2-G [DOI:10.1002/(SICI)1098-2736(199811)35:93.0.CO;2-G]
11. Wellman HM, Lagattuta KH. Theory of mind for learning and teaching: the nature and role of explanation. Cognitive Development 2004; 19(4): 479-97.## [DOI:10.1016/j.cogdev.2004.09.003]
12. Liu PL, Chen CJ, Chang YJ. Effects of a computer-assisted concept mapping learning strategy on EFL college students' English reading comprehension. Computers & Education 2010; 54(2): 436-45.## [DOI:10.1016/j.compedu.2009.08.027]
13. Hwang GJ, Shi YR, Chu HC. A concept map approach to developing collaborative Mindtools for context‐aware ubiquitous learning. British Journal of Educational Technology 2011; 42(5): 778-89.## [DOI:10.1111/j.1467-8535.2010.01102.x]
14. Erdogan Y. An investigation of the effectiveness of concept mapping on turkish students' academic success. Journal of Education and Training Studies 2016; 4(6): 1-9.## [DOI:10.11114/jets.v4i6.1380]
15. Chang KESYT, Chen ID. The effect of concept mapping to enhance text comprehension and summarization. The Journal of Experimental Education 2002; 71(1): 5-23.## [DOI:10.1080/00220970209602054]
16. Saeedi A, Saif AA, Asadzadeh H, Qavam SE. Comparing effectiveness of methods of presentation and providing concept maps on reading comprehension. European Journal Of Experimental Biology 2013; 3(2): 545-50.##
17. O'donnell AM, Dansereau DF, Hall RH. Knowledge maps as scaffolds for cognitive processing. Educational psychology review. 2002;14(1):71-86.## [DOI:10.1023/A:1013132527007]
18. Pitts C, Anderson R, Haney M. Measures of instruction for creative engagement: Making metacognition, modeling and creative thinking visible. Learning Environments Research 2018; 21(1): 43-59.## [DOI:10.1007/s10984-017-9238-9]
19. Eragamreddy N. Teaching creative thinking skills. International Journal of English Language & Translation Studies 2013; 1(2): 124-145.‌##
20. Haghgoo A, Karimy M, Rahmani Katigari M, Bolhasani M, Afsheh G, Jafari B. Comparison of flipped classroom and conceptual map on students' deliberate practice study approach. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences 2019; 10(1): 1-10.## [DOI:10.5812/ijvlms.85240]
21. Daley BJ, Durning SJ, Torre DM. Using concept maps to create meaningful learning in medical education. Med Ed Publish 2016; 5(19): 19.## [DOI:10.15694/mep.2016.000019]
22. Tseng KH, Chang CC, Lou SJ, Hsu PS. Using creative problem solving to promote students' performance of concept mapping. International Journal of Technology and Design Education 2013; 23: 1093-109.## [DOI:10.1007/s10798-012-9230-8]
23. Mueller A, Johnston M, Bligh D. Mind-mapped care plans: A remarkable alternative to traditional nursing care plans. Nurse Educator 2001; 26(2): 75-80.## [DOI:10.1097/00006223-200103000-00012] [PMID]
24. Brinkmann A. Graphical knowledge display-mind mapping and concept mapping as efficient tools in mathematics education. Mathematics Education Review 2003; 16(4):35-48.##
25. Sarhangi Fl. Comparing the effect of lecture-and concept mapping based learning on cognitive learning levels. Iran J Crit Care Nurs 2010; 3(1): 1-2.‌##
26. Nejat N, Kouhestani H, Rezaei K. Effect of concept mapping on approach to learning among nursing students. Journal of Hayat 2011; 17(2): 22-31.##
27. Badri MSM, Ahmadi KH, Tabatabaee M. The effectiveness of divergent thinking training on children's creativity. Innovation and Creativity in the Humanities 2013; 3: 55-70.##
28. Zavvar T, Mesrabadi J, Amirian L. Effectiveness of group conceptual mapping on cognitive - emotional indicators of chemistry courses. Educational Psychology 2016; 12(41): 59-78.##
29. Yaghoobi A, Jahan F. Comparing the effectiveness of teaching triz and brainstorming on students' creativity. New Thoughts on Education 2015; 11(1): 103-22.##
30. Shaebani M, Maleki H, Abas por A, Saedi por E. Effectiveness of training based on creative problem solving (CPS) on creative thinking among the employees of kosar credit institute. Scientific Journal Management System 2017; 6(4): 149-70.##
31. Badali M, Mazraeh AD, Farokhi Tir Andaz S, Herfeh Doust M. The Impact of Using E-Portfolio on Students' Creativity. Scientific Journal Management System 2014; 3(3): 45-68.##
32. Havens RL. Cognitive/concept mapping: a teaching strategy for nursing. Journal of Advanced Nursing 1997; 25(6): 1210-9.## [DOI:10.1046/j.1365-2648.1997.19970251210.x] [PMID]
33. Wilgis M, McConnell J. Concept mapping: An educational strategy to improve graduate nurses' critical thinking skills during a hospital orientation program. The Journal of Continuing Education in Nursing 2008; 39(3): 119-26.## [DOI:10.3928/00220124-20080301-12] [PMID]
34. Åhlberg MK. Concept mapping as an empowering method to promote learning, thinking, teaching and research. JETT 2013; 4(1): 25-35.##
35. Pouragha B, Norouzinia R, Ghazivakili Z, Pakravan N. Effect of conceptual mapping in small groups on academic performance and student satisfaction in basic immunology. Development Strategies in Medical Education 2018; 5(1): 54-69.##
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saeidinejad S, Afrogi S, Rezaei H, Abasi M, Khaze S, Khoshnoud motlagh Y, et al . Investigating the Effect of Drawing and Implementing a Concept Map in a Group Method with a Computer on the Divergent Thinking of Nursing Students. armaghanj 2023; 28 (4) :553-564
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3412-fa.html

سعیدی نژاد سید ذاکر، افروغی سلیمان، رضایی حبیب اله، عباسی ملیحه، خاضع سیدمجید، خشنود مطلق یحیی، و همکاران.. بررسی تأثیر ترسیم و اجرای نقشه مفهومی به روش گروهی با رایانه بر تفکر واگرا دانشجویان پرستاری. ارمغان دانش. 1402; 28 (4) :553-564

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3412-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 4 - ( 4-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645