[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 27، شماره 6 - ( 8-1401 ) ::
جلد 27 شماره 6 صفحات 731-720 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی همبستگی بین توانایی‌های پردازش شنیداری و برونداد کلامی کودکان اختلال طیف اتیسم
امین پیران1 ، منصوره شهریاری احمدی 2، مسعود قاسمی1
1- گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Man.shahriayar_Ahmadi@iauctb.ac.ir
چکیده:   (1010 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال طیف اتیسم با نقص در ارتباطات اجتماعی و با رفتارهای تکراری یا علایق محدود مشخص می‌شود. توانایی برقراری ارتباط کلامی به عنوان یک شاخص مثبت پیش آگهی در مبتلایان به اتیسم در نظر گرفته می‌شود. یکی از مشکلات عمده در افراد مبتلا به اتیسم نقص پردازش حسی، به ویژه، ناهنجارهای مربوط به پردازش شنیداری می‌باشد. لذا هدف از این مطالعه تعیین و بررسی همبستگی بین توانایی پردازش شنیداری و برونداد کلامی کودکان اختلال طیف اتیسم بود.

روش بررسی:  این پژوهش یک مطالعۀ توصیفی تحلیلی و همبستگی بود که در سال 1398 انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش، کودکان مبتلا به اتیسم ۴ تا ۷ سال پسر مراکز گفتاردرمانی شهر تهران بودند که چهل داوطلب واجد شرایط وارد مطالعه شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به این پژوهش، آزمون‌های استاندارد زیر به کار گرفته شد، مقیاس رتبه‌بندی اتیسم دوران کودکی برای غربالگری و تشخیص کودکان مبتلا به اتیسم از ردۀ سنی دو سال و بالاتر که این مقیاس دارای 15 آیتم است و چک لیست مشکلات شنیداری فیشر شامل ۲۵ آیتم بود. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون رگرسیون پواسون و فیشر تجزیه و تحلیل شدند.
 
یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که بین توانایی پردازش شنیداری و برونداد کلامی کودکان اختلال طیف اتیسم که در این مطالعه شرکت داشته‌اند همبستگی وجود داشت(46/0=(p. هم‌چنین با در نظر گرفتن سطوح مختلف پردازش شنیداری، بین توانایی پردازش شنیداری و برونداد کلامی تنها در سطح  توانایی پردازش شنیداری بالا همبستگی مشاهده شد(43/0=p).

نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش مشخص کرد توانایی پردازش شنیداری یک آسیب شناسی مهم در برونداد کلامی کودکان اختلال طیف اتیسم در معرض خطر عدم تکلم می‌باشد. غربالگری و مداخله زودهنگام آسیب­های پردازش شنیداری در این کودکان، می­تواند روند توانبخشی را تسریع کند.
 

واژه‌های کلیدی:  اتیسم، زبان، پردازش شنیداری، گفتار
متن کامل [PDF 332 kb]   (330 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1401/4/12 | پذیرش: 1401/9/21 | انتشار: 1401/9/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Piran S, Shahriari Ahmadi M, Ghassemi M. Investigating the Correlation Between Auditory Processing Abilities and Verbal Output of Children with Autism Spectrum Disorder. armaghanj 2022; 27 (6) :720-731
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3333-fa.html

پیران امین، شهریاری احمدی منصوره، قاسمی مسعود. بررسی همبستگی بین توانایی‌های پردازش شنیداری و برونداد کلامی کودکان اختلال طیف اتیسم. ارمغان دانش. 1401; 27 (6) :720-731

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3333-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 27، شماره 6 - ( 8-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660