1- گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Man.shahriayar_Ahmadi@iauctb.ac.ir
چکیده: (1010 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال طیف اتیسم با نقص در ارتباطات اجتماعی و با رفتارهای تکراری یا علایق محدود مشخص میشود. توانایی برقراری ارتباط کلامی به عنوان یک شاخص مثبت پیش آگهی در مبتلایان بهاتیسمدر نظر گرفته میشود.یکی از مشکلات عمده در افراد مبتلا به اتیسم نقص پردازش حسی، به ویژه، ناهنجارهای مربوط به پردازش شنیداری میباشد. لذا هدف از این مطالعه تعیین و بررسی همبستگی بین توانایی پردازش شنیداری و برونداد کلامی کودکان اختلال طیف اتیسم بود. روش بررسی:این پژوهش یک مطالعۀ توصیفی تحلیلی و همبستگی بود که در سال 1398 انجام شد.جامعۀ آماری پژوهش، کودکان مبتلا به اتیسم ۴ تا ۷ سال پسر مراکز گفتاردرمانی شهر تهران بودند که چهل داوطلب واجد شرایط وارد مطالعه شدند. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به این پژوهش، آزمونهای استاندارد زیر به کار گرفته شد، مقیاس رتبهبندی اتیسم دوران کودکی برای غربالگری و تشخیص کودکان مبتلا به اتیسم از ردۀ سنی دو سال و بالاتر که این مقیاس دارای 15 آیتم است و چک لیست مشکلات شنیداری فیشر شامل ۲۵ آیتم بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون رگرسیون پواسون و فیشر تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها:نتایج این مطالعه نشان داد که بین توانایی پردازش شنیداری و برونداد کلامی کودکان اختلال طیف اتیسم که در این مطالعه شرکت داشتهاند همبستگی وجود داشت(46/0=(p. همچنین با در نظر گرفتن سطوح مختلف پردازش شنیداری، بین توانایی پردازش شنیداری و برونداد کلامی تنها در سطح توانایی پردازش شنیداری بالا همبستگی مشاهده شد(43/0=p). نتیجهگیری:نتایج این پژوهش مشخص کردتوانایی پردازش شنیداری یک آسیب شناسی مهم در برونداد کلامی کودکان اختلال طیف اتیسم در معرض خطر عدم تکلم میباشد. غربالگری و مداخله زودهنگام آسیبهای پردازش شنیداری در این کودکان، میتواند روند توانبخشی را تسریع کند.
Piran S, Shahriari Ahmadi M, Ghassemi M. Investigating the Correlation Between Auditory Processing Abilities and Verbal Output of Children with Autism Spectrum Disorder. armaghanj 2022; 27 (6) :720-731 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3333-fa.html
پیران امین، شهریاری احمدی منصوره، قاسمی مسعود. بررسی همبستگی بین تواناییهای پردازش شنیداری و برونداد کلامی کودکان اختلال طیف اتیسم. ارمغان دانش. 1401; 27 (6) :720-731