[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 27، شماره 5 - ( 5-1401 ) ::
جلد 27 شماره 5 صفحات 624-607 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین مشخصه‌های یادگیری به کمک همتایان: یک مطالعه کیفی
حبیب اله رضایی1 ، محمد طهماسبی سی سخت2، نسرین دهقانی3، سمیه اکبری فارمد 4
1- مرکز تحقیقات سلولی مولکولی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
2- مرکز توسعه تحقیقات بالینی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
3- گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، somayeh.akbari@sbmu.ac.ir
چکیده:   (454 مشاهده)
زمینه و هدف: یادگیری از طریق همتایان یک روش آموزشی است. پژوهش‌های بسیاری در خصوص یادگیری به کمک همتایان انجام شده است، اما مشخص نیست که چه تعداد از دانشکده‌های پزشکی شکل‌های مختلف یادگیری به کمک همتایان را مورد استفاده قرار می‌دهند و مدل و ویژگی‌های یادگیری به کمک همتایان در مطالعه آنها چگونه بوده است. با توجه به عدم وجود مطالعه‌ای جامع در خصوص تبیین مشخصه‌های یادگیری به کمک همتایان؛ هدف از این پژوهش تعیین و تبیین مشخصه‌های یادگیری به کمک همتایان بود.
روش بررسی: این مطالعه به صورت کیفی با روش تحلیل محتوای قراردادی در سال 1400 انجام گرفت. در ابتدا مصاحبه نیمه ساختارمند با 5 عضو هیات علمی متخصص آموزش پزشکی که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند انجام و پژوهش‌های خارجی و داخلی انجام شده در خصوص تدریس به کمک همتایان گردآوری، و ویژگی‌های تدریس به کمک همتایان از مصاحبه‌ها و مقالات به کمک تکنیک تحلیل محتوای کیفی استخراج شد. مصاحبه‌ها وارد نرم‌افزار مکس کیودا ورژن 10 شد و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوای گرانهایم انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها شامل یک طبقه اصلی، 13 زیر طبقه و 92 کد استخراج شده بود،  زیر طبقات شامل مشخصه‌های همتا، فرد ارایه دهنده آموزش یا دریافت کننده آموزش همتایان، نحوه ارایه آموزش به همتایان یا دریافت آموزش از همتایان، برنامه‌ریزی برای آموزش به کمک همتایان، ارزشیابی آموزش ارایه شده به وسیله همتایان، نظارت بر ارایه یا دریافت آموزش از همتایان، درخواست دهنده ارایه یا دریافت آموزش از همتایان، مکان ارایه یا دریافت آموزش از همتایان، موضوع ارایه یا دریافت آموزش از همتایان، داشتن طراحی آموزشی، رعایت حقوق مادی و معنوی همتایان، رضایت آگاهانه همتایان، مزایای استفاده از همتایان بود.
نتیجه‌گیری: مشخصه های یادگیری به کمک همتایان مستخرج در این طرح به ایجاد پرسشنامه‌ای برای بررسی وضعیت یادگیری به کمک همتایان به ویژه در دانشجویان رشته پزشکی در بیمارستان های آموزشی کمک شایانی خواهد نمود.
 
واژه‌های کلیدی:  یادگیری، همتا، دانشجو، بیمارستان، یاسوج، ایران
متن کامل [PDF 876 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/4/8 | پذیرش: 1401/5/8 | انتشار: 1401/5/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei H, Tahmasabi Sisakht M, Dehghani N, Akbari Farmad S. Explaining the Characteristics of Peer-Assisted Learning: A Qqualitative Study. armaghanj 2022; 27 (5) :607-624
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3111-fa.html

رضایی حبیب اله، طهماسبی سی سخت محمد، دهقانی نسرین، اکبری فارمد سمیه. تبیین مشخصه‌های یادگیری به کمک همتایان: یک مطالعه کیفی. ارمغان دانش 1401; 27 (5) :624-607

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3111-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 27، شماره 5 - ( 5-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4509