1- مرکز تحقیقات سلولی مولکولی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران 2- دانشگاه علوم پزشکی یاسوج 3- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، somayeh.akbari@sbmu.ac.ir
چکیده: (60 مشاهده)
مقدمه: یادگیری از طریق همتایان یک روش آموزشی است. تبیین مشخصه های یادگیری به کمک همتایان در مطالعه ای صورت نگرفته است بنابراین هدف از این پژوهش تبیین مشخصه های یادگیری به کمک همتایان بود. مواد و روش ها: این مطالعه به صورت کیفی با روش تحلیل محتوای قراردادی در سال 1400 انجام گرفت. در ابتدا مصاحبه ساختارمند با اساتید متخصص آموزش پزشکی انجام و مطالعات خارجی و داخلی انجام شده در خصوص تدریس به کمک همتایان گردآوری، و ویژگی های تدریس به کمک همتایان از مصاحبه ها و مقالات به کمک تکنیک تحلیل محتوای کیفی استخراج شد. تحلیل داده های کیفی با استفاده از نرم افزار مکس کیو دا ورژن 10 انجام گردید. نتایج: یک طبقه اصلی، 13 زیر طبقه و 92 کد استخراج شد. زیر طبقات شامل مشخصه های همتا، فرد ارائه دهنده آموزش یا دریافت کننده آموزش همتایان، نحوه ارائه آموزش به همتایان یا دریافت آموزش از همتایان، برنامه ریزی برای آموزش به کمک همتایان، ارزشیابی آموزش ارائه شده توسط همتایان، نظارت بر ارائه یا دریافت آموزش از همتایان، درخواست دهنده ارائه یا دریافت آموزش از همتایان، مکان ارائه یا دریافت آموزش از همتایان، موضوع ارائه یا دریافت آموزش از همتایان، داشتن طراحی آموزشی، رعایت حقوق مادی و معنوی همتایان، رضایت آگاهانه همتایان، مزایای استفاده از همتایان بود. نتیجه گیری: مشخصه های یادگیری به کمک همتایان مستخرج در این طرح به ایجاد پرسشنامه ای برای بررسی وضعیت یادگیری به کمک همتایان در دانشجویان رشته پزشکی در بیمارستان های آموزشی کمک شایانی خواهد نمود. کلیدواژه ها: یادگیری، همتا، دانشجو، بیمارستان، یاسوج، ایران.