۱- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران ۲- گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، اسدآباد، ایران ۳- گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران ۴- گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران ، mm59m@yahoo.com ۵- گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران ۶- گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
چکیده: (۲۵۷۷ مشاهده)
زمینه و هدف: بررسی محیطهای تحصیلی در بیمارستانهای آموزشی از سوی بسیاری از کشورها به صورت مداوم توصیه شده است. در محیطهای آموزش علوم پزشکی برای سازماندهی به رفتار دانشجویان نیاز به تنظیم و تطبیق محتوی و محیط آموزشی با یکدیگر به عنوان دو فاکتور مهم در پیشرفت علوم پزشکی هست. این پژوهش با هدف تعیین و بررسی جو بیمارستانهای آموزشی دانشکده علوم پزشکی آبادان از دیدگاه دانشجویان بالینی و ارتباط آن با عملکرد مدیران انجام گرفت.
روش بررسی: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی ـ تحلیلی از نوع مقطعی میباشد که در بیمارستانهای آموزشی تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان در سال 1399ـ1398 انجام شد. ابراز پژوهش دو پرسشنامه روا و پایا شده بود که برای جو آموزشی از پرسشنامه ابزار سنجش محیط آموزشی دانشگاه داندی (DREEM) و برای ارزیابی مدیران بخشها از پرسشنامه عملکرد مدیران استفاده شد. نمونهگیری به صورت سرشماری انجام شد و تعداد204 دانشجو و 32 مدیر بخشهای بالینی وارد مطالعه شدند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای توصیفی(فراوانی و درصد، میانگین و انحراف معیار) و آزمونهای تی تست، آنالیز واریانس و همبستگی پیرسون تحلیل شدند.
یافتهها: عملکرد مدیران قوی(میانگین نمره 39/7±75/68) بود. هر یک از حیطههای مختلف عملکرد مدیران با یکدیگر ارتباط مثبت و معنیداری را داشتند. جو آموزشی نیز مطلوب بود(میانگین نمره 59/22±35/113)، میان جو آموزشی با عملکرد مدیران و هر یک از حیطههای عملکرد مدیران ارتباط معنیداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: باتوجه به نارضایتی حدود یک سوم دانشجویان از جو آموزشی در دانشکده علوم پزشکی آبادان در بخشهای بالینی و نمره نهچندان بالا در بعد برنامهریزی در عملکرد مدیران، فرایندهای آموزشی نیاز به برنامهریزی دقیق و اجرای استانداردهای تدوین شده دارد.
Poursamad A, Zahedi A, Rastegarimehr B, Mahboubi M, Tahery N, Sayar S, et al . Investigating the educational environment of teaching hospitals from the perspective of clinical students and its relationship with the performance of managers. armaghanj 2021; 26 (4) :536-550 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3098-fa.html
پورصمد عبدالله، زاهدی عاطفه، رستگاری مهر بابک، محبوبی محمد، طاهری نوراله، سیار سارا، و همکاران. و همکاران.. بررسی جو آموزشی بیمارستانهای آموزشی از دیدگاه دانشجویان بالینی و ارتباط آن با عملکرد مدیران. ارمغان دانش. ۱۴۰۰; ۲۶ (۴) :۵۳۶-۵۵۰