[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 25، شماره 2 و ضمیمه1 - ( 3-1399 ) ::
جلد 25 شماره 2 و ضمیمه1 صفحات 312-301 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش مهارت‌های زندگی بر بهزیستی روانشناختی و سرمایه روانشناختی در پرستاران بیمارستان شهید بهشتی شهر یاسوج
زهره وحیدیان1 ، خیراله نوریان2 ، الهام وحیدیان3 ، سجاد رویین تن4
1- گروه روان‌شناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، zohreh.vahidian63@gmail.com
2- گروه روان‌پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
4- گروه روان‌شناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
چکیده:   (4635 مشاهده)
زمینه و هدف: شغل پرستاری به دلیل استرس‌زا بودن موجب کاهش بهزیستی روانشناختی و سرمایه روانشناختی می‌شود. آموزش مهارت‌های زندگی به عنوان یک روش آموزشی می‌تواند سلامت عمومی‌‌و کیفیت زندگی پرستاران را ارتقاء دهد. هدف از این پژوهش  تعیین و بررسی آموزش مهارت‌های زندگی بر بهزیستی روانشناختی و سرمایه روانشناختی در پرستاران بیمارستان شهید بهشتی شهر یاسوج بود.
 
روش بررسی: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه پرستاران خانم بیمارستان شهید بهشتی شهر یاسوج می‌باشند، در پژوهش حاضر برای تعیین نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی با جایگزینی تصادفی استفاده شده است و از بین پرستاران خانم 70 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از این تعداد به طریق زوج و فرد، آزمودنی‌ها در دو گروه آزمایش و کنترل(هر گروه 35 نفر) جایگزین شدند، جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی استفاده شده است. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
 
یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد میانگین نمرات بهزیستی روانشناختی  و سرمایه روانشناختی در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون در مقایسه با مرحله پیش آزمون افزایش  داشته است  همچنین نتایج آزمون تحلیل کوواریانس  نشان داد که میانگین نمره سرمایه روانشناختی، بهزیستی روانشناختی بین قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معنی‌داری وجود داشت (05/0>p).
 
نتیجه‌گیری: آموزش گروهی مهارت‌های زندگی می‌تواند در افزایش بهزیستی روانشناختی، سرمایه روانشناختی و کیفیت زندگی پرستاران اثربخش باشد. به نظر می‌رسد که آموزش مهارت‌های زندگی می‌تواند به عنوان یک روش مداخله‌ای مناسب برای ارتقای سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی پرستاران به کار رود.
 
 
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های زندگی، سرمایه روانشناختی، بهزیستی روانشناختی
متن کامل [PDF 1610 kb]   (877 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1397/11/4 | پذیرش: 1399/1/24 | انتشار: 1399/3/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vahidian Z, Nooruan K, Vahidian E, Rouin Tan S. Teaching Life Skills on Psychological Well-Being and Psychological Capital in Nurses of Shahid Beheshti Hospital of Yasuj. armaghanj 2020; 25 (2) :301-312
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2424-fa.html

وحیدیان زهره، نوریان خیراله، وحیدیان الهام، رویین تن سجاد. آموزش مهارت‌های زندگی بر بهزیستی روانشناختی و سرمایه روانشناختی در پرستاران بیمارستان شهید بهشتی شهر یاسوج. ارمغان دانش. 1399; 25 (2) :301-312

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2424-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 2 و ضمیمه1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710