1- گروه مشاورۀ خانواده، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران ، mbehnammoghadam@yahoo.com 2- گروه مشاورۀ خانواده، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران 3- گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران
چکیده: (6996 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: بیخوابی با مشکلات قابل ملاحظهای در کارکرد تحصیلی، شغلی، اجتماعی و خانوادگی مرتبط است. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی ـ رفتاری بر علایم بیخوابی دانشجویان بود.
روش بررسی: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 24 نفر از دانشجویان که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(12 نفر) و کنترل(12 نفر) وارد شدند. اعضای گروه آزمایش در هشت جلسه گروه درمانی شناختی ـ رفتاری بیخوابی شرکت کردند، در حالی که اعضای گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش شامل شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ و شاخص شدت بیخوابی بود که شرکت کنندگان هر دو گروه در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون آنها را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری آنالیز واریانس، تی مستقل و زوجی تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: تحلیل کوواریانس نشان داد که اجرای گروه درمانی شناختی ـ رفتاری منجر به بهبود علایم بیخوابی و کاهش شدت بیخوابی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد(05/0p<).
نتیجهگیری: درمان شناختی ـ رفتاری به شیوهی گروهی بر علایم بیخوابی دانشجویان اثربخش است.
Abollahi A, Nazar A, Hasani J, Darharaj M, Behnam Moghadam A. Effectiveness of Cognitive- behavioral Group Therapy on Insomnia Symptoms in Students. armaghanj 2015; 20 (1) :11-18 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-141-fa.html
عبداللهی علی، نظری علی محمد، حسنی جعفر، درهرج محمد، بهناممقدم محمد. اثربخشی گروه درمانی شناختی ـ رفتاری بر علایم بیخوابی دانشجویان. ارمغان دانش. 1394; 20 (1) :11-18