[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 25، شماره 2 و ضمیمه1 - ( 3-1399 ) ::
جلد 25 شماره 2 و ضمیمه1 صفحات 391-381 برگشت به فهرست نسخه ها
افسردگی زمینه‌ای و عوامل مرتبط با آن در رانندگان خودروهای سواری مراجعه کننده به مرکز ترومای یاسوج
محمد طهماسبی1 ، شیرعلی خرامین2 ، شیروان سلامی نیا 3، صاحب بهره بر4
1- گروه طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
2- گروه روانشنایی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
3- گروه جراحی قلب، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران ، ssalaminia@gmail.com
4- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده:   (3059 مشاهده)
زمینه و هدف: خطاهای انسانی که می‌تواند ناشی از فاکتورهایی از قبیل شرایط روحی و شخصیتی باشد، مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده زیان‌های جبران ناپذیر جانی و مالی در حوادث رانندگی است. افسردگی یکی از شایع‌ترین و پیچیده‌ترین مسایل پزشکی و اجتماعی است و در صورت عدم درمان به موقع، توانمندی‌های فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هدف از این مطالعه تعیین و بررسی شیوع افسردگی زمینه‌ای و عوامل مرتبط با آن در رانندگان خودروهای سواری با یک حادثه تصادف، مرکز ترومای یاسوج بود.
 
روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش توصیفی‌ـ تحلیلی، از نوع مقطعی می‌باشد که بر روی 195راننده با رانندگی منجر به تصادف در نیمه اول سال 1397 در بیمارستان شهید بهشتی صورت پذیرفت. اطلاعات دموگرافیک افراد به وسیله پرسشنامه و میزان افسردگی به وسیله پرسشنامه بک جمع‌آوری شد. این پرسشنامه به طور متوسط 10 دقیقه زمان برای پر کردن لازم داشت. پرسشنامه به وسیله یک پزشک که آشنا به مصاحبه بود انجام شد. وجود و شدت افسردگی براساس این پرسشنامه سنجیده شد و بر اساس نمره کسب شده از آزمون بک در دسته افسردگی خیلی خفیف یا نرمال(نمره 1 تا 10)، خفیف(11 تا 16)، مرزی و نیاز به مشاوره(17 تا 20)، متوسط یا به نسبت افسرده(21 تا 30)، افسردگی شدید(31 تا 40) و بیش از حد شدید(41 تا 63) قرار گرفتند. بر اساس نوع داده‌های جمع‌آوری شده از آزمون‌های آماری تی تست، کولموگرف‌ ـ اسمیرینوف، اسپیرمن، من ویتنی، کروسکال والیس، مجذور کا یا تست دقیق فیشر برای تجزیه و تحلیل استفاده شد.
 
یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین سنی رانندگان 6/37 سال بود. 36/55 درصد افراد مورد مطالعه متاهل، 67/46 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی، 33/89 درصد افراد مورد مطالعه دارای وضعیت رضایت اقتصادی معمولی و پایین و بیش از 60 درصد آنان رضایت شغلی نداشتند. میانگین نمره افسردگی بر اساس پرسشنامه بک 16 بود و تنها در 28 درصد رانندگان فاقد افسردگی و سالم بودند و حدود 36/14 درصدموارد دارای فرهنگ مصرف الکل بودند.
 
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد شیوع افسردگی در رانندگان شهر یاسوج بالا بود، از 9 عامل مورد بررسی فقط چهار عامل مصرف سیگار، مصرف الکل، وضعیت اقتصادی و رضایت شغلی همبستگی معنی‌داری با افسردگی نشان دادند. بر خلاف اعتقاد و فرهنگ عمومی‌ جامعه به عدم مصرف الکل، مصرف در میان راننده های دارای تصادف شیوع بالا داشت. 
 
 
واژه‌های کلیدی: افسردگی، رانندگان، خودروهای سواری
متن کامل [PDF 1556 kb]   (359 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت حرفه ای
دریافت: 1398/7/17 | پذیرش: 1398/11/26 | انتشار: 1399/3/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahmasebi M, Kharamin S, Salaminia S, Bahrebar S. Underlying Depression and Related Factors in Riding-Car Drivers at Yasuj Trauma Center. ارمغان دانش. 2020; 25 (2) :381-391
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2628-fa.html

طهماسبی محمد، خرامین شیرعلی، سلامی نیا شیروان، بهره بر صاحب. افسردگی زمینه‌ای و عوامل مرتبط با آن در رانندگان خودروهای سواری مراجعه کننده به مرکز ترومای یاسوج. ارمغان دانش. 1399; 25 (2) :391-381

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2628-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 2 و ضمیمه1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4422