[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( 4-1385 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 115-122 برگشت به فهرست نسخه ها
گزارش یک مورد نادر هیپومانیای ناشی از ریسپریدون و اولانزاپین
علیرضا ظهیر‌الدین، اردشیر کارآمد1
1- ، Azahiroddin@yahoo.com
چکیده:   (2915 مشاهده)
مقدمه و هدف: هیپومانیا یک اختلال خلقی است با علایم خلق به طور مداوم بالا یا تحریک‌پذیر که طی دوره حداقل 4 روزه بیمار دچار کاهش نیاز به خواب، صحبت بیش از معمول یا احســـــاس فشار در صورت صحبت نکردن، پرش افکار، حواس‌پرتی، افزایش فعالیت‌هــــای معطوف به هدف اعـــم از اجتماعی، شغلی، تحصیلی، جنسی و ولخرجی زیاد می‌شود. هیپومانیا می‌تواند یک اپیــــزود خلقی اختلال دوقطبی نوع اول یا نوع دوم یا سیکلوتایمی‌ باشد، همچنین می‌تواند به دنبال مصرف داروها و مواد یا درمان با شوک‌الکتریکی و یا نوردرمانی ایجاد شود. در این گزارش به بررسی یک مورد هیپومانیای ناشی از ریسپریدون و اولانزاپین پرداخته شده است. معرفی بیمار: بیمار زن 57 ساله متأهل، خانه‌دار، با سابقه اختلال دوقطبی نوع اول از30 سال قبل و با سابقه یک بار بستری در بیمارستان روانپزشکی که تحت درمان با600 میلی‌گـــــرم لیتیــــــوم، 75 میلی‌گرم نورتریپتیلین و 1 میلی‌گرم کلونازپام قرار داشت، در فروردین1382 به مطب روانپزشکی در شهر تهران مراجعه نمود و با مصرف 1 میلــــی‌گرم ریسپریدون دو بار در روز دچار علایــــم هیپومانیا به صورت کم‌خوابی، کاهش اشتها، افزایش فعالیت، بی‌قراری، شادی و تمایل به خروج از منزل شد که با قطع ریسپریدون و ادامه درمان با900 میلی‌گرم لیتیم، 4 میلـــی‌گــرم اسکازینا و 75 میلی‌گرم نورتریپتیلین در روز به مدت 15 ماه تحت کنترل قرار گرفت، ولی به علت عوارض جانبی لیتیم، افکار بدبینی، توهمات شنوایی و بینایی، اولانزاپین به میزان 5 میلی‌گرم در شب شروع گردید که دو روز پس از مصرف اولانزاپین دچار علایم هیپومانیا شدند و با قطع اولانزاپین علایم کاهش یافت و با شروع والپرات سدیم تحت کنترل قرار گرفت. نتیجه‌گیری: هیپومـانیا به عنـــوان یک اپیزود خلقی می‌تواند به طور نادر به ‌دنبال مصرف داروهای آنتی‌سایکوتیک‌ آتیپیک نظیر ریسپریدون و اولانزاپین ایجاد شود.
واژه‌های کلیدی: هیپومانیا، ریسپریدون، اولانزاپین
متن کامل [PDF 108 kb]   (679 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/16 | پذیرش: 1394/3/16 | انتشار: 1394/3/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahiroddin A, Karamad A. Report of a Rare Case of Olanzapine and Risperidone Induced Hypomania. Armaghane danesh. 2006; 11 (2) :115-122
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-735-fa.html

ظهیر‌الدین علیرضا، کارآمد اردشیر. گزارش یک مورد نادر هیپومانیای ناشی از ریسپریدون و اولانزاپین. ارمغان دانش. 1385; 11 (2) :115-122

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-735-fa.html



دوره 11، شماره 2 - ( 4-1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162