مقدمه و هدف: انگیزه و میل جنسی همانند سایر انگیزههای بنیادین آدمیبخش جداییناپذیر ماهیت زیستی، روانی و اجتماعی او را تشکیل میدهد و روشن است که کیفیت ارضای این انگیزش نقش بسیار مهمیرا در سلامت فرد و اجتماع و دستیابی به آرامش و آسایش ایفا میکند. امروزه مشکلات جنسی چنان شایع شده که بیش از یک سوم زنان بزرگسال از اختلال میل جنسی کم کار رنج میبرند. به همین لحاظ برای کمک به تعداد زیادی از همسران یا افرادی که این گونه مشکلات را تجربه میکنند نیاز قابل توجهی به خدمات درمانی وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش شناختی ـ رفتاری بر دانش، نگرش و اعتماد به نفس جنسی زنان است.
مواد و روشها: این یک مطالعه نیمهتجربی از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود که در سال 1388 بر روی 30 نفر زنان متأهل40ـ20 ساله مراجعه کننده به کلینیک زنان درمانگاه شهید مطهری شیراز انجام شد. افراد به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. برای گروه آزمون، 8 جلسه مشاوره شناختی ـ رفتاری اجرا شد و در مورد گروه کنترل هیچ مداخلهای انجام نشد. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامه دانش جنسی آنهوپر، پرسشنامه نگرش جنسی خوشابی و والایی و پرسشنامه اعتماد به نفس جنسی آنهوپر بودند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون آماری تی تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که پس از مشاوره شناختی ـ رفتاری، دانش، نگرش و اعتماد به نفس جنسی در زنان گروه آزمون نسبت به قبل از مداخله و نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری داشت( 0001/0> p).
نتیجهگیری: از آنجایی که پژوهشگران متعددی اعتماد به نفس جنسی پایین، دانش جنسی پایین و نگرش جنسی منفی را از عوامل مهم میل جنسی بازداری شده در زنان دانستهاند، لذا مشاوره شناختی ـ رفتاری جنسی میتواند با بهبود این مؤلفهها، این اختلال جنسی را در زنان برطرف کند.
Rahimi E, Shafiabadi A, Yunesi F. The Effect of Sexual Cognitive-Behavioral Therapy on Females' Sexual Knowledge, Sexual Attitude, and Sexual Self-Confidence. A Case Study in Shiraz, Iran. armaghanj 2009; 14 (3) :103-111 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-618-fa.html
رحیمی الهام، شفیعآبادی عبدالله، یونسی فلورا. بررسی تأثیر آموزش شناختی ـ رفتاری بر دانش، نگرش و اعتماد به نفس جنسی زنان شیراز. ارمغان دانش. 1388; 14 (3) :103-111