[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 15، شماره 2 - ( 4-1389 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 133-125 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی خانواده کثرت‌گرا بر میزان شادی زوجین
حسین مولوی ، صدراله خسروی 1، حمید طاهر نشاط دوست ، مهرداد کلانتری
1- ، @yahoo.com Hamraz _khosravi
چکیده:   (4511 مشاهده)
مقدمه و هدف: از بنیادی‌ترین موضوع‌های مطرح شده در روانشناسی مثبت‌نگر مفهوم شادی است. پژوهش‌ها نشان داده است که شادی صرف‌نظر از چگونگی به دست آوردن آن می‌تواند سلامت جسمانی را بهبود بخشد. افرادی که شاد هستند احساس امنیت بیشتری می‌کنند، آسان‌تر تصمیم می‌گیرند و نسبت به کسانی که با آنها زندگی می‌کنند بیشتر احساس رضایت می‌کنند. هدف از این پژوهش تعیین اثر بخشی آموزش الگوی ارتباطی خانواده کثرت‌گرا بر میزان شادی زوجین بود. مواد و روش ها: این مطالعه یک پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون‌ ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمامی ‌افراد مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر شیراز در سال 1388 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی تعداد 40 زوج که بر اساس آزمون پرسشنامه تجدید نظر شده کوئرنر و فیتزپاتریک که در دو بعد الگوی خانوادگی بی قید و شرط و محافظت کننده قرار داشتند انتخاب شدند. پرسشنامه شادکامی‌آکسفورد بر روی 40 زوج اجرا گردید و بعد به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 5/1 ساعته تحت آموزش الگوی ارتباطی کثرت گرا قرار گرفتند، ولی برای افراد گروه کنترل این آموزش ارایه نشد. مجدداً از هر دو گروه پرسشنامه شادکامی‌آکسفورد به عمل آمد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون آماری تجزیه و تحلیل کوواریانس آنالیز شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که از نظر میزان شادکامی‌ تفاوت معنی‌داری بین دو گروه مشاهده شد(005 0>p ). هم‌چنین تفاوت معنی‌داری بین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون شادکامی ‌در دو گروه وجود داشت (0001/0>p )، ولی تعامل در بین الگوهای ارتباطی و تعامل بین الگوهای ارتباطی در دو گروه تفاوت معنی‌داری نداشت(05/0p>). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که گفت و شنود نقش کلیدی در میزان شادی زوجین دارد. بنابراین آموزش الگوی ارتباطی کثرت‌گرا که مبنی بر گفت و شنود بالا است در میزان شادی زوجین مؤثر است. واژه‌های کلیدی : الگوی ارتباطی، خانواده کثرت‌گرا، شادی
متن کامل [PDF 124 kb]   (1533 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/2/19 | پذیرش: 1394/2/19 | انتشار: 1394/2/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Molavi H, Khosravi S, Neshat Doost H, Kalantary M. The Effect of Teaching Communicative Patterns of Pluralistic Family on Couples Happiness . armaghanj 2010; 15 (2) :125-133
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-510-fa.html

مولوی حسین، خسروی صدراله، طاهر نشاط دوست حمید، کلانتری مهرداد. اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی خانواده کثرت‌گرا بر میزان شادی زوجین . ارمغان دانش. 1389; 15 (2) :125-133

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-510-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( 4-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645