[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 30، شماره 4 - ( 6-1404 ) ::
جلد 30 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر واحد درسی کنترل عفونت برآگاهی و نگرش دانشجویان دندانپزشکی در کنترل عفونت
حبیب اله رضایی ، بهار افروزی ، ایمان شکیب خواه ، میترا رفیعی بلداجی ، فائزه سادات خلیلی ، آرمین پاداشیان ، معصومه عبدی حسن آباد1
1- ، abdimasumeh9@gmail.com
چکیده:   (22 مشاهده)
زمینه و هدف: کلینیک دندانپزشکی محیطی است که در آن انتقال بیماری های عفونی به آسانی اتفاق می افتد. بررسی سطح سواد دانشجویان در خصوص عفونت های کلینیک های دندان پزشکی و نیز تأثیر دوره های آموزشی بر میزان سواد دانشجویان در کنترل عفونت امری ضروری است. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی میزان تأثیر واحد درسی کنترل عفونت بر آگاهی و نگرش دانشجویان دندانپزشکی درکنترل عفونت بود.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی تحلیلی، دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به صورت تمام شماری در سال 1400 وارد مطالعه شدند. دانشجویان به دو گروه دانشجویانی که درس کنترل عفونت را نگذرانده بودند و آنهایی که این درس را گذرانده بودند تقسیم شدند.  آگاهی و نگرش دانشجویان در خصوص کنترل عفونت با استفاده از پرسشنامه ی روا و پایای سمیاری(78/0) اندازه گیری شد. داده ها وارد نرم افزار SPSS نسخه 26 و با استفاده از آزمون t مستقل تحلیل شدند.
یافته ها: تعداد 132 دانشجو در مطالعه شرکت نمودند(نرخ پاسخ دهی 100 درصد). میانگین و انحراف معیار نمره آگاهی و نگرش دانشجویانی که واحد درسی کنترل عفونت را گذرانده بودند، به ترتیب: 30/3  ± 59/12 و 64/10  ± 15/81 بود. میانگین و انحراف معیار نمره آگاهی و نگرش دانشجویانی که واحد درسی کنترل عفونت را نگذرانده بودند، به ترتیب: 43/2  ± 86/4 و 57/4  ± 60/63  بود. تحلیل آماری نشان دهنده وجود اختلاف معنادار در آگاهی و نگرش این دو گروه است(P<0/001).
نتیجه گیری: واحد درسی کنترل عفونت تأثیر مثبت بر آگاهی و نگرش دانشجویان دندانپزشکی در خصوص کنترل عفونت دارد. پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی در خصوص کنترل عفونت برای دانشجویان در ترم های مختلف برگزار گردد تا ارتقا و ماندگاری بیشتری در آگاهی و نگرش دانشجویان دندان پزشکی به وجود آید.
واژه‌های کلیدی: عفونت، آگاهی، نگرش، دانشجو، دندانپزشکی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/27 | پذیرش: 1404/4/3 | انتشار: 1404/6/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei H, afroozi B, SHakib KHah I, Rafiei Boldaji M, KHalili F S, padashian A et al . The effect of the infection control courses on the awareness and attitude of dental students in infection control. armaghanj 2025; 30 (4)
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3718-fa.html

رضایی حبیب اله، افروزی بهار، شکیب خواه ایمان، رفیعی بلداجی میترا، خلیلی فائزه سادات، پاداشیان آرمین و همکاران.. تأثیر واحد درسی کنترل عفونت برآگاهی و نگرش دانشجویان دندانپزشکی در کنترل عفونت. ارمغان دانش. 1404; 30 (4)

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3718-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 30، شماره 4 - ( 6-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4714