[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 28، شماره 5 - ( 6-1402 ) ::
جلد 28 شماره 5 صفحات 672-655 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر آموزش مبتنی بر روان‌شناسی مثبت بر جهت‌گیری آینده و خودکارآمدی در دانش‌آموزان دختر
سیده راضیه ذاکریان زاده1 ، قادر زاده باقری 2، علیرضا مارد پور3
1- گروه روان‌شناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی‌ یاسوج، یاسوج، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران ، Ghaderz@yahoo.com
3- گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی‌ یاسوج، واحد یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده:   (808 مشاهده)
زمینه و هدف: عوامل فردی و اجتماعی متفاوتی در بهزیستی، سلامت روان و عملکرد مطلوب تأثیرگذار است و مداخله مؤثر برای بهبود و ارتقای آنها ضروری به نظر می­رسد، لذا هدف از این مطالعه تعیین و بررسی اثر آموزش مبتنی بر روان‌شناسی مثبت(مدل پرما) بر جهت­گیری آینده و خودکارآمدی دانش­آموزان دختر بود.

روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع نیمه‌تجربی با استفاده از روش پیش‌آزمون ‌ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود که در سال 1401ـ1400 انجام شد. در پژوهش حاضر گروه آزمایش تحت آموزش بسته پرما و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر یاسوج  در این سال بود. روش نمونه­گیری، خوشه­ای چند مرحله­ای و ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه جهت‌گیری آینده است که ماگیو و همکاران، آن را طراحی کرده‌اند و مقیاس خودکارآمدی دانش‌آموزان موریس بود. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
 
یافته‌ها: بر پایه نتایج پژوهش، اثر مدل پرما بر جهت­گیری آینده در گروه مداخله پرما و کنترل در پس­ آزمون معنی‌دلر و مثبت است، یعنی آموزش مبتنی بر روان‌شناسی مثبت به بهبودِ جهت­گیری آینده و تاب­آوری در پس­آزمون منجر می­شود. یافته‌ها هم‌چنین نشان داد که اثر آموزش مدل پرما بر خودکارآمدی دانش­آموزان در پس­آزمون معنی‌دار است، یعنی آموزش مبتنی بر روان‌شناسی مثبت به افزایش مؤلفه­های شناختی، انگیزشی و فراشناختی خودکارآمدی منجر می­شود(05/0p<).

نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، باید به فرآیندهای برنامه‌ریزی و اجرای مداخله و تلفیق هر دو ویژگی مثبت و منفی عملکرد انسان توجه بیشتری شود، چرا که آموزش و تمرین مبتنی بر روان‌شناسی مثبت متمرکز بر آگاهی، می­تواند مبنای طراحی و اجرای بسیاری از مداخلات باشد.

 
واژه‌های کلیدی: روان‌شناسی مثبت ­گرا، مدل پرما، جهت‌گیری آینده، خودکارآمدی، دانش­ آموزان
متن کامل [PDF 602 kb]   (141 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1401/11/16 | پذیرش: 1402/4/11 | انتشار: 1402/6/18
فهرست منابع
1. Mirzakhani P, Rezaei AM, Aminbeidokhti AA, Najafi M, Rahimian Bougar I. Examining the effectiveness of educating flourishing on positive emotions, relationships, sense of meaning, achievement and engagements among young researchers and elites. Journal of Research in Educational Science 2017; 11(36): 209-30.##
2. Seligman M. PERMA and the building blocks of well-being. The Journal of Positive Psychology. 2018; 13(4): 333-5. ## [DOI:10.1080/17439760.2018.1437466]
3. Febrianingsih D, Chaer MT. Positive psychology: personalities, major issues, advantages and disadvantages. Muaddib: Studi Kependidikan dan Keislaman 2018; 8(1): 34-53. ## [DOI:10.24269/muaddib.v8i1.1048]
4. Sarı T, Schlechter AD. Positive psychology: An introduction. Positive Psychiatry, Psychotherapy and Psychology: Clinical Applications; 2020; 33-46. ## [DOI:10.1007/978-3-030-33264-8_3]
5. Reivich K, Gillham JE, Chaplin TM, Seligman ME. From helplessness to optimism: The role of resilience in treating and preventing depression in youth. Handbook of resilience in children: Springer; 2013; 201-14. ## [DOI:10.1007/978-1-4614-3661-4_12]
6. Nota L, Ginevra MC, Santilli S. Life design and prevention. Handbook of Life Design: From Practice to Theory and from Theory to Practice; 2015;183-99. ## [DOI:10.1027/00447-000]
7. Fouad H, Hassanein AS, Soliman AM, Al-Feel H. Analyzing patient health information based on IoT sensor with AI for improving patient assistance in the future direction. Measurement 2020; 159: 107757. ## [DOI:10.1016/j.measurement.2020.107757]
8. Arnett JJ, Žukauskienė R, Sugimura K. The new life stage of emerging adulthood at ages 18-29 years: Implications for mental health. The Lancet Psychiatry 2014; 1(7): 569-76. ## [DOI:10.1016/S2215-0366(14)00080-7] [PMID]
9. Schacter DL, Addis DR, Buckner RL. Episodic simulation of future events: Concepts, data, and applications. Annals of the New York Academy of Sciences 2008; 1124(1): 39-60. ## [DOI:10.1196/annals.1440.001] [PMID]
10. Nurmi JE. How do adolescents see their future? A review of the development of future orientation and planning. Developmental Review 1991; 11(1): 1-59. ## [DOI:10.1016/0273-2297(91)90002-6]
11. Crabtree MA, Stanley LR, Swaim RC. The role of future orientation and self-determination on American Indian adolescents' intentions to use alcohol and marijuana. Prevention Science 2020; 21(6): 761-71. ## [DOI:10.1007/s11121-020-01104-8] [PMID] []
12. Kalavani K, Dehnavieh R, Emadi S. Post-Covid-19 higher education scenarios and future strategic orientations of education. Journal of Medical Education and Development 2021; 16(2): 142-3. ## [DOI:10.18502/jmed.v16i2.7147]
13. Schacter DL, Addis DR, Buckner RL. Episodic simulation of future events: Concepts, data, and applications. Annals of the New York Academy of Sciences 2008; 1124(1): 39-60. ## [DOI:10.1196/annals.1440.001] [PMID]
14. So S, Voisin DR, Burnside A, Gaylord-Harden NK. Future orientation and health related factors among African American adolescents. Children and Youth Services Review 2016; 61: 15-21. ## [DOI:10.1016/j.childyouth.2015.11.026]
15. Zachariae R, O'Connor M, Lassesen B, Olesen M, Kjær LB, Thygesen M, et al. The self-efficacy in patient-centeredness questionnaire-a new measure of medical student and physician confidence in exhibiting patient-centered behaviors. BMC Medical Education 2015; 15(1): 1-13. ## [DOI:10.1186/s12909-015-0427-x] [PMID] []
16. Rashid T. Positive psychotherapy. Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research: Springer; 2020; 1-8. ## [DOI:10.1007/978-3-319-69909-7_3378-2]
17. Sepahvand T, Majidi Kerahroodi SM, Moosavipour S, Sepahvand F. Predicting the psychological well-being of employees based on perceived organizational support, workplace spirituality and self-efficacy. Positive Psychology Research 2018; 4(1): L001092. ## [DOI:10.29252/bjcp.14.1.22]
18. Meacham CE, Morrison SJ. Tumour heterogeneity and cancer cell plasticity. Nature 2013; 501(7467): 328-37. ## [DOI:10.1038/nature12624] [PMID] []
19. Chenari S, Yousefi F. The Adolescents' Self-efficacy Dimensions in Different Family Types Based on the Contextual Family Process and Content Model. Psychological methods and models 2015; 5(18): 1-24. ##
20. Annabestani S, Naemi A. Effectiveness of Positive Thinking traning on Self-Compassion and Life expectancy in Mothers of Children with autism. Psychology of Exceptional Individuals 2019; 9(33): 45-68. ##
21. Schunk DH, DiBenedetto MK. Academic self-efficacy. Handbook of positive psychology in schools: Routledge; 2022; 268-82. ## [DOI:10.4324/9781003013778-21]
22. Raymond IJ, Raymond CM. Positive psychology perspectives on social values and their application to intentionally delivered sustainability interventions. Sustainability Science 2019; 14(5): 1381-93. ## [DOI:10.1007/s11625-019-00705-9]
23. Seligman ME. Positive psychology: A personal history. Annual Review of Clinical Psychology 2019; 15: 1-23. ## [DOI:10.1146/annurev-clinpsy-050718-095653] [PMID]
24. Neff KD. Setting the record straight about the Self-Compassion Scale. Mindfulness 2019; 10(1): 200-2. ## [DOI:10.1007/s12671-018-1061-6]
25. Wu X, Xu H, Zhang X, Han S, Ge L, Li X, et al. Self-efficacy, hope as mediators between positive coping and resilience among patients with gastric cancer before the first chemotherapy. Cancer Nursing 2021; 44(1): 79-85. ## [DOI:10.1097/NCC.0000000000000753] [PMID]
26. Lalfakzuali C. Subjective happiness and djustment among Mizoadolescents. International Journal of Education and Psychological Research 2016; 5(2): 101-5. ##
27. Di Maggio I, Ginevra MC, Nota L, Soresi S. Development and validation of an instrument to assess future orientation and resilience in adolescence. Journal of Adolescence 2016; 51: 114-22. ## [DOI:10.1016/j.adolescence.2016.06.005] [PMID]
28. Darfshan M, Fouladcheng M. Comparing the effectiveness of training based on the Perma model and psychological empowerment on students' future orientation and self-actualization. Journal of Education and Learning Studies 2022; 13(2): 24-50. ##
29. Hirschy AJ, Morris JR. Individual differences in attributional style: The relational influence of self-efficacy, self-esteem, and sex role identity. Personality and Individual Differences 2002; 32(2): 183-96. ## [DOI:10.1016/S0191-8869(01)00003-4]
30. Hamedinasab S, Askari A, Poor Shafai H. Investigating the mediating role of students academic optimism on the relationship between school academic optimism and students self-efficacy. Positive Psychology Research 2017; 3(3): 47-60. ##
31. Corbu A, Peláez Zuberbühler MJ, Salanova M. Positive psychology micro-coaching intervention: Effects on psychological capital and goal-related self-efficacy. Frontiers in Psychology 2021; 12: 566293. ## [DOI:10.3389/fpsyg.2021.566293] [PMID] []
32. Rand KL. Hope, self-efficacy, and optimism: Conceptual and empirical differences, 2018. ## [DOI:10.1093/oxfordhb/9780199399314.013.4]
33. Di Maggio I, Ginevra MC, Nota L, Soresi S. Development and validation of an instrument to assess future orientation and resilience in adolescence. Journal of Adolescence 2016; 51: 114-22. ## [DOI:10.1016/j.adolescence.2016.06.005] [PMID]
34. Lalfakzuali C. Subjective happiness and djustment among Mizoadolescents. International Journal of Education and Psychological Research 2016; 5(2): 101-5. ##
35. Darfshan M, Fouladcheng M. Comparing the effectiveness of training based on the Perma model and psychological empowerment on students' future orientation and self-actualization. Journal of Education and Learning Studies 2022; 13(2): 24-50. ##
36. Hirschy AJ, Morris JR. Individual differences in attributional style: The relational influence of self-efficacy, self-esteem, and sex role identity. Personality and Individual Differences 2002; 32(2): 183-96. ## [DOI:10.1016/S0191-8869(01)00003-4]
37. Mac Giollabhui N, Nielsen J, Seidman S, Olino TM, Abramson LY, Alloy LB. The development of future orientation is associated with faster decline in hopelessness during adolescence. Journal of Youth and Adolescence 2018; 47(10): 2129-42. ## [DOI:10.1007/s10964-017-0803-4] [PMID] []
38. Bertisch H, Rath J, Long C, Ashman T, Rashid T. Positive psychology in rehabilitation medicine: A brief report. Neuro Rehabilitation 2014; 34(3): 573-85. ## [DOI:10.3233/NRE-141059] [PMID]
39. Dawood R. Positive psychology and child mental health; a premature application in school-based psychological intervention? Procedia-Social and Behavioral Sciences 2014; 113: 44-53. ## [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.01.009]
40. Rashid T, Al-Haj Baddar MK. Positive psychotherapy: clinical and cross-cultural applications of positive psychology. Positive Psychology in the Middle East/North Africa: Springer; 2019; 333-62. ## [DOI:10.1007/978-3-030-13921-6_15] []
41. Wood AM, Johnson J. Positive clinical psychology: An introduction. The Wiley Handbook of Positive Clinical Psychology 2016: 10: 1-17. ## [DOI:10.1002/9781118468197.ch1]
42. Corbu A, Peláez Zuberbühler MJ, Salanova M. Positive psychology micro-coaching intervention: Effects on psychological capital and goal-related self-efficacy. Frontiers in Psychology 2021; 12: 566293. ## [DOI:10.3389/fpsyg.2021.566293] [PMID] []
43. Clifton JD. Happy in a crummy world: Implications of primal world beliefs for increasing wellbeing through positive psychology interventions. The Journal of Positive Psychology 2020; 15(5): 691-5. ## [DOI:10.1080/17439760.2020.1789703]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zakeryanzade S, Zadehbagheri G, Maredpour A. The effect of Education Based on Positive Psychology on Future Orientation and Self-Efficacy in Female Students. armaghanj 2023; 28 (5) :655-672
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3434-fa.html

ذاکریان زاده سیده راضیه، زاده باقری قادر، مارد پور علیرضا. بررسی اثر آموزش مبتنی بر روان‌شناسی مثبت بر جهت‌گیری آینده و خودکارآمدی در دانش‌آموزان دختر. ارمغان دانش. 1402; 28 (5) :655-672

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3434-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 5 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4652