[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 28، شماره 3 - ( 2-1402 ) ::
جلد 28 شماره 3 صفحات 370-355 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی یک دوره فعالیت‌بدنی مبتنی بر وب بر سواد جسمانی و راهبردهای مدارایی تصویر بدن در زنان میانسال دارای اضافه وزن: مطالعه با اثر انتظار
فهیمه فلاح زاده1 ، حسین صمدی 2، حمید عباسی بافقی1
1- گروه علوم ورزشی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2- گروه علوم ورزشی، دانشگاه یزد، یزد، ایران ، samadih@yazd.ac.ir
چکیده:   (770 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به این که زنان جزء گروه‌های آسیب­پذیر جامعه محسوب شده و در زمینه مسائل بهداشتی و درمانی ویژگی­های خاصی دارند، به همین دلیل شناخت دقیق نیازها و تلاش جهت رفع آن ضروری است. لذا هدف از این پژوهش، تعیین و اثربخشی یک دوره فعالیت بدنی مبتنی بر وب بر میزان سواد جسمانی و راهبردهای مدارایی تصویر بدن در زنان میانسال دارای اضافه وزن با پیگیری دوماهه بود.

روش­ بررسی: در این مطالعه نیمه‌تجربی که در سال 1400 به صورت پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با یک گروه‌ تجربی و یک گروه کنترل انجام شد، تعداد 24 نفر زن دارای اضافه‌وزن با دامنه سنی 60ـ40 سال انتخاب و بعد از انجام پیش‌آزمون، به‌صورت تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل طبقه‌بندی شدند. شرکت‌کنندگان گروه تجربی در یک برنامه تمرین هشت هفته‌ای مبتنی بر وب شرکت کردند و برنامه تمرین شامل 10 دقیقه گرم کردن، 40 دقیقه بدنه اصلی مشتمل بر تمرینات مقاومتی و استقامتی با شدت متوسط و در نهایت 10 دقیقه سرد کردن بود. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمون تعقیبی بونفرونی تجزیه ‌و تحلیل شدند.

یافته­ها: یافته­ها نشان داد‌‌ اثر برنامه فعالیت­بدنی بر سواد جسمانی و مؤلفه‌های آن معنی‌‌دار است و شرکت‌کنندگان گروه تجربی، عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل در مراحل پس­آزمون و پیگیری دارند(05/0p<). هم‌چنین در مؤلفه­های راهبردهای مدارایی تصویر بدن، نتایج نشان‌دهنده برتری گروه تجربی نسبت به گروه کنترل در مراحل پس‌آزمون و پیگیری بود(05/0p<).

نتیجه­گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که هشت هفته فعالیت بدنی مبتنی بر وب اثرات مثبتی بر سطح سواد جسمانی و راهبردهای مدارایی تصویر بدن در زنان میانسال دارای اضافه وزن دارد. بنابراین فعالیت بدنی برای زنان میانسال دارای اضافه وزن جهت افزایش سواد جسمانی و بهبود راهبردهای مدارایی تصویر بدن توصیه می­شود.
 
واژه‌های کلیدی: فعالیت بدنی مبتنی بر وب، سواد جسمانی، راهبردهای مدارایی، اضافه وزن، زنان
متن کامل [PDF 623 kb]   (176 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بالینی
دریافت: 1401/7/29 | پذیرش: 1402/2/17 | انتشار: 1402/3/16
فهرست منابع
1. Karkhanehei M, Ahmadian H, Moradi O, Karimi Q. The casual model of eating disorder based on self-objectification, experiential avoidance, and perfectionism with mediating role of body image concern in the community of overweight women. Quarterly Journal of Women and Society 2021; 12(47): 161-76. ##
2. EskandarNejad M. Correlation of perceived body image and physical activity in women and men according to the different levels of Body Mass Index. JHPM 2013; 2(2): 59-70. ##
3. Babaeibonab S, Nobaran E, Derakhti R. Evaluation of relationship between a course of regular physical activity and social physique anxiety in obese women. Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty 2019; 4(3): 16-24. ##
4. YongKang W, Fu Q. The chinese assessment of physical literacy: based on grounded theory paradigm for children in grades 3-6. Plos one 2022; 17(9): 1-28 ## [DOI:10.1371/journal.pone.0262976] [PMID] []
5. Dutil C, Tremblay MS, Longmuir PE, Barnes JD, Belanger K, Chaput JP. Influence of the relative age effect on children's scores obtained from the Canadian assessment of physical literacy. BMC Public Health 2018; 18(2): 1-12. ## [DOI:10.1186/s12889-018-5895-6] [PMID] []
6. Whitehead M, Almond L. Creating learning experiences to foster physical literacy. Physical Education Matters 2013; 8(1): 24-7.‌ ##
7. Cairney J, Bedard C, Dudley D, Kriellaars D. Towards a physical literacy framework to guide the design, implementation and evaluation of early childhood movement-based interventions targeting cognitive development. Annals of Sports Medicine and Research 2016; 3(4): 1073-1. ##
8. Blanchard J, Van Wyk N, Ertel E, Alpous A, Longmuir PE. Canadian Assessment of Physical Literacy in grades 7-9 (12-16 years): Preliminary validity and descriptive results. Journal of Sports Sciences 2020; 38(2): 177-86. ## [DOI:10.1080/02640414.2019.1689076] [PMID]
9. Holler P, Jaunig J, Amort FM, Tuttner S, Hofer-Fischanger K, Wallner D, et al. Holistic physical exercise training improves physical literacy among physically inactive adults: a pilot intervention study. BMC Public Health 2019; 19(1): 1-14.‌ ## [DOI:10.1186/s12889-019-6719-z] [PMID] []
10. Kurniawan F, Yuliawan D. Literacy dimension in physical education: analysis of construct validity instrument. Jurnal SPORTIF: Jurnal Penelitian Pembelajaran 2021; 7(2): 303-16.‌ ## [DOI:10.29407/js_unpgri.v7i2.16251]
11. Brown DM, Dudley DA, Cairney J. Physical literacy profiles are associated with differences in children's physical activity participation: A latent profile analysis approach. Journal of Science and Medicine in Sport 2020; 23(11), 1062-1067. ## [DOI:10.1016/j.jsams.2020.05.007] [PMID]
12. Caldwell HA, Di Cristofaro NA, Cairney J, Bray SR, MacDonald MJ, Timmons BW. Physical literacy, physical activity, and health indicators in school-age children. International Journal of Environmental Research and Public Health 2020; 17(15): 5367. ## [DOI:10.3390/ijerph17155367] [PMID] []
13. Eskandarnejad M, Fathzadeh L. The effect of aerobic exercises on body image concern, identity crisis and bmi modification, in girls with body image concern. JHPM 2017; 6(2): 34-42. ## [DOI:10.21859/jhpm-06046]
14. De Sousa PM. Body-image and obesity in adolescence: a comparative study of social-demographic, psychological, and behavioral aspects. Span J Psychol 2008; 11(2): 551-63. ## [DOI:10.1017/S1138741600004558] [PMID]
15. Heydari Y, Samadi H, Dehghan Manshadi M. Relationship between Level of Physical Activity with Self-Esteem, Body Image Concern and Body Appreciation in Veterans. Iran J War Public Health 2020; 12(2): 133-139. ## [DOI:10.29252/ijwph.12.2.133]
16. Mansourinik A, Davoudi I, Neisi A, Mehrabizadeh Honarmand M, Tamannaeifar MR. The relationship between body discrepancy and body image maladaptive coping strategies in female students: The mediating role of self-compassion and body shame. Journal of Research in Psychological Health 2019; 12(4): 1-15. ##
17. Solgi Z. The relationship between fear of body image and cognitive emotion regulation strategies with the fear of first delivery in pregnant women. Quarterly of Applied Psychology 2019; 13 (3): 391-407. ##
18. Hashemian M, Aflakseir A, Goudarzi MA, Rahimi C. The Relationship between Attachment Styles and Attitudes toward body image in High School Girl Students: The Mediating Role of Socio-cultural attitudes toward appearance and Self-acceptance. Research in Cognitive and Behavioral Sciences. 2021; 11(2): 1-26. ##
19. Bassett-Gunter R, McEwan D, Kamarhie A. Physical activity and body image among men and boys: A metaanalysis, Body Image 2017; 22: 114-28. ## [DOI:10.1016/j.bodyim.2017.06.007] [PMID]
20. Balciuniene V, Rasa J, Migle B. Effect of an education and mindfulness-based physical activity intervention for the promotion of positive body image in Lithuanian female students. Eating and Weight Disorders-Studies on Anorexia, Bulimia and Obesity 2022; 27(2): 563-77.‌ ## [DOI:10.1007/s40519-021-01195-4] [PMID] []
21. Bonavolontà V, Stefania C, Francesco F. Changes in body image perception after an outdoor physical education program. Journal of Physical Education and Sport 2021; 21: 632-7.‌ ##
22. Abbaspour K, Fathirezaei Z, Zamani H, Keshavarz M, Ghiami A. Perception of body image, body mass index and physical activity among elderly women. Journal of Sports Sociology 2019; 4(12): 1-29. ##
23. Amini N, Shojaeezadeh D, Saffari M. The study of the effect of e-education on physical activity and body mass index of female employees. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research 2014;1(3): 95-106. ##
24. Noroztabar M, Jalilvand M. The effect of web-based aerobic exercise on working memory in older women: the importance of being active in the covid- 19 pandemic period. Shefaye Khatam 2021; 9(3) :36-44. ## [DOI:10.52547/shefa.9.3.36]
25. Hargreaves EA, Mutrie N, Fleming JD. A web-based intervention to encourage walking (StepWise): pilot randomized controlled trial. JMIR Research Protocols 2016; 5(1): e14. 26. ## [DOI:10.2196/resprot.4288] [PMID] []
26. Kwan MYW, Graham JD, Bedard C, Bremer E, Healey C, Cairney J. Examining the effectiveness of a pilot physical literacy-based intervention targeting first-year university students: the PLUS program. Sage Open 2019; 9(2): 1-9. ## [DOI:10.1177/2158244019850248]
27. Asadolahi A, Sajjadi SH, Nikaeen Z, Zarei A. Designing a model of physical activity for middle-aged Iranian women. Sport Physiology & Management Investigations. 2022 Nov 22;14(3):185-202. ##
28. Craig CL, Marshall AL, Sjöström M, Bauman AE, Booth ML, Ainsworth BE, et al. International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Medicine & Science in Sports & Exercise 2003; 1;35(8):1381-95. ## [DOI:10.1249/01.MSS.0000078924.61453.FB] [PMID]
29. Golmohammadi B, Kashani V, Mokaberian M. Persian psychometric properties of homework self-efficacy scale for everyday elderly activities. J Clin Psychol 2015; 7(2): 87-100. ##
30. Samadi H, Lotfalian M, Kordi H. Assessing the physical literacy and movement health status of active and inactive Yazdi men and women and providing corrective solutions. Research Plan of the Center for Strategic Studies and Research 2020; 1-118. ##
31. Ahmadi M, Jalilvand M. Effect of an 8-Week Internet-Based Aerobic Exercise on the Balance of Older Women During the COVID-19 Pandemic (Persian)]. Scientific Journal of Rehabilitation Medicine 2022; 11(1): 52-63. ## [DOI:10.32598/SJRM.11.1.5]
32. Whitehead M. Physical literacy throughout the life course. London, United Kingdom: Routledge; 2010; 1-256. ##.
33. Roetert EP, Jefferies SC. Embracing physical literacy. Journal of Physical Education, Recreation and Dance 2014; 85(8): 38-40##. [DOI:10.1080/07303084.2014.948353]
34. Baumgarten S, Pagnano-Richardson K. Educational gymnastics: Enhancing children's physical literacy. Journal of Physical Education, Recreation & Dance 2010; 81(4): 18-25. ## [DOI:10.1080/07303084.2010.10598460]
35. Longmuir PE, Boyer C, Lloyd M, Yang Y, Boiarskaia E, Zhu W, Tremblay MS. The Canadian Assessment of Physical Literacy: methods for children in grades 4 to 6 (8 to 12 years). BMC Public Health 2015; 15: 1-11. ## [DOI:10.1186/s12889-015-2106-6] [PMID] []
36. Norozi A, Maleki A, Parsamehr M, Ghasemi H. Investigating the effect of body image and body management on women's sports participation in Ilam province. Journal of Applied Sociology 2018; 29(4):99-122. ##
37. Aftab R, Shams A. Relationship between integrated self-knowledge and resilience with anxiety of being infected by COVID-19: The mediating role of intolerance of ambiguity, worry, and physical activity. Sport Psychology Studies 2020;22;9(32):201-26. ##
38. Nourbakhsh M, Alijani E, Purdiba P. Comparison of a selected program of walking, yoga and herbal medicine on the rate of depression in middle-aged non-athlete women. Journal of Sports Science 2011; 2(6): 71-93. ##
39. Babaei Bonab S, Fattahpour Marandi M. The relationship between Yoga exercises and social physical anxiety in athletic girls. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 6(6): 30-9. ## [DOI:10.29252/shenakht.6.6.30]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallahzadeh F, Samadi H, Abbasi Bafghi H. The Effectiveness of a Course of Web-based Physical Activity on the Physical Literacy and Body Image Coping Strategies in Overweight Middle-Aged Women: A Study with an Expectancy Effect. armaghanj 2023; 28 (3) :355-370
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3393-fa.html

فلاح زاده فهیمه، صمدی حسین، عباسی بافقی حمید. اثربخشی یک دوره فعالیت‌بدنی مبتنی بر وب بر سواد جسمانی و راهبردهای مدارایی تصویر بدن در زنان میانسال دارای اضافه وزن: مطالعه با اثر انتظار. ارمغان دانش. 1402; 28 (3) :355-370

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3393-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 3 - ( 2-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645