1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پژشکی یاسوج، یاسوج، ایران 2- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پژشکی یاسوج، یاسوج، ایران 3- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پژشکی یاسوج، یاسوج، ایران 4- گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران ، ghhassani64@gmail.com
چکیده: (211 مشاهده)
زمینه و هدف: ارزشیابی جزء لاینفک برنامههای آموزشی محسوب میشود و بیتردید جهت ارزشیابی مناسب، دانشجویان باید در شرایط شبیهسازی شده محیط کار آینده ارزیابی شوند. لذا هدف از این پژوهش طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون در عرصه ساختارمند عینی جهت سنجش توانمندیهای عملی دانشجویان مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت یاسوج در سال 1400-1399میباشد. روش بررسی: این یک مطالعه توصیفی میباشد که در سال 1400 بر روی دانشجویان سال آخر کارشناسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت و علوم تغذیه یاسوج انجام شد. ابزار مورد بررسی چکلیستهایی در یازده ایستگاه مختلف بودند که بر اساس برنامه آموزشی دوره مربوطه تهیه و به وسیله پانل خبرگان روایی محتوایی آن مورد بررسی قرار گرفت. مهارت دانشجویان در هر ایستگاه به وسیله ارزیاب و با استفاده از چک لیست مورد ارزیابی قرار گرفت. در پایان دانشجویان فرم ارزشیابی از آزمون را تکمیل کردند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری تیتست، منویتنی و همبستگی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد میانگین نمره ایستگاهها در سطحی بیشتر از متوسط است(54/63) و دانشجویان در 9 ایستگاه، نمره بالاتر از 50 درصد را کسب کردهاند که نشان دهنده این است که ایستگاههای انتخاب شده میتواند معیار مناسبی برای ارزیابی مهارتهای عملی باشد و آزمون آسفی نیز جایگزینی مناسب برای آزمونهای کتبی و شفاهی در پایان ترمهای تحصیلی باشد. نمره پایین دو ایستگاه کمتر از 50 درصد بود و دلیل آن، مجازی بودن دانشگاهها در زمان اپیدمی کووید-19 و عدم امکان انجام مهارتهای لازم به صورت کافی به وسیله دانشجویان در دوره تحصیل بوده است. ایستگاههایی با میانگین نمره بیش از 70 درصد نشان از تسلط دانشجویان در مهارتهایی است که در آزمایشگاهها و مراکز بهداشتیـدرمانی فرا گرفتهاند و میزان رضایت دانشجویان از آزمون نیز 94/77 بوده است. نتیجهگیری: با توجه به میزان رضایت دانشجویان میتوان گفت این آزمون، روش مناسب و دانشجوپسند برای ارزیابی است و استفاده از آن برای دورههای مختلف مناسب است. با توجه به میانگین امتیازها که از متوسط بالاتر است، بازنگری در شیوههای ارزشیابی در بخشهای عملی ضروری به نظر میرسد.
Harouni J, Zinatmotlagh F, Ahmadzadeh T, Roustaei N, Hassani G. Design, Implementation and Evaluation of End-of-Course Skills of Undergraduate Students in Environmental Health Engineering Using Objective Structured in Field Examination(OSFE): An Action Research Study. armaghanj 2023; 28 (2) :233-245 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3350-fa.html
هارونی جواد، زینت مطلق فاضل، احمد زاده طاهره، روستایی نرگس، حسنی قاسم. طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون در عرصه عینی ساختارمند(آسفی) جهت سنجش توانمندیهای دانشجویان کارشناسی بهداشت محیط در پایان دوره تحصیلی: یک مطالعه اقدام پژوهی. ارمغان دانش. 1402; 28 (2) :233-245