[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 27، شماره 6 - ( 8-1401 ) ::
جلد 27 شماره 6 صفحات 770-758 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه توسعه یافتگی و کیفیت خدمات با توجه به نقش میانجی ساختار سازمانی یادگیرنده در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد
احمد علمداری1 ، سنجر سلاجقه 2، نوید فاتحی راد1 ، زهرا شکوه1 ، امین نیک پور1
1- گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان ، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرمان، ایران
2- گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان ، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرمان، ایران ، Salajeghe_187@yahoo.com
چکیده:   (247 مشاهده)
زمینه و هدف: ارایه، پی‌ریزی، درک و حفظ توسعه سازمانی و کیفیت خدمات برتر از اصلی‌ترین مسایل مورد توجه امروزی هر سازمانی به شمار می‌رود. در مواجهه با فشار دایمی رقابت، ارایه دهندگان خدمات پزشکی و درمانی که تعداد آنها در حال افزایش است، دریافته‌اند که ارایه کیفیت خدمات مناسب در بخش بهداشت و درمان مهم‌ترین عامل در جذب بیماران و تضمین موفقیت آینده است. لذا هدف از این مطالعه تعیین و بررسی رابطه توسعه یافتگی و کیفیت خدمات با توجه به نقش میانجی ساختار سازمانی یادگیرنده در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

روش بررسی: این یک مطالعه توصیفی ـ پیمایشی می‌باشد که در سال 1401 به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری آن را 256 نفر از مدیران ارشد و میانی شاغل در بخش های بیمارستانی دانشگاه تشکیل می­دهد. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 153 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری اطلاعات تحقیق، شامل سه پرسشنامه استاندارد؛ توسعه یافتگی، کیفیت خدمات و ساختار سازمانی یادگیرنده بود. برای مطالعه پایایی پژوهش از روش آلفای کرونباخ و برای روایی نیز از روایی صوری و محتوا استفاده شده است. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون، رگرسیون، مجذور کای، کیسر مایر آلکین و کرویت بارتلت و معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: یافته­ها نشان می­دهد که بیشترین اثرگذاری مستقیم توسعه یافتگی سازمانی بر کیفیت خدمات با بارعاملی(73/0) بوده و بعد از آن با بارعاملی(69/0) بر ساختار یادگیرنده می‌باشد، هم‌چنین نیز توسعه یافتگی با بار عاملی(52/0) از طریق ساختار یادگیرنده بر کیفیت خدمات تأثیر می­گذارد. هم‌چنین بر اساس یافته تحقیق، توسعه یافتگی سازمانی از طریق ساختار یادگیرنده تأثیر مستقیم و معنی‌داری بر کیفیت خدمات دارد و بین توسعه یافتگی سازمان با ساختار یادگیرنده و کیفیت خدمات رابطه معنی‌داری وجود دارد.

نتیجه­گیری: دانشگاه برای تحقق کیفیت خدمات در بین کارکنان، باید عوامل توسعه یافتگی سازمانی را در حوزه­های درون سازمانی و تعاملات بیرونی نهادینه و هم‌چنین به ارتقاء ساختار سازمانی یادگیرنده توجه نماید.

 
واژه‌های کلیدی:  توسعه یافتگی سازمان، کیفیت خدمات، ساختار سازمانی یادگیرنده
متن کامل [PDF 264 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت بهداشتی
دریافت: 1401/3/21 | پذیرش: 1401/7/20 | انتشار: 1401/8/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alamdari A, Selajgeh S, Fatehi Rad N, Shokooh Z, Nikpour A. The Relationship Between Development and Service Quality with Respect to the Mediating Role of the Learner's Organizational Structure in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad University of Medical Sciences. armaghanj 2022; 27 (6) :758-770
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3322-fa.html

علمداری احمد، سلاجقه سنجر، فاتحی راد نوید، شکوه زهرا، نیک پور امین. رابطه توسعه یافتگی و کیفیت خدمات با توجه به نقش میانجی ساختار سازمانی یادگیرنده در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد. ارمغان دانش 1401; 27 (6) :770-758

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3322-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 27، شماره 6 - ( 8-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4540