1- گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران 2- گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران ، belyad110@gmail.com 3- گروه روانشناسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
چکیده: (3586 مشاهده)
زمینه و هدف:در سالهای اخیر، کامپیوترها و اینترنت در تمامیبخشهای زندگی افراد وارد شده است. یکی از مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود، اعتیاد به اینترنت است که به عنوان یک اختلال جدید، با تعدادی از اختلالات روانپزشکی مرتبط گزارش شده است.هدف از این پژوهش، بررسینقش میانجی سبکهای دلبستگی، رابطه سلامت روان با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان بود.
روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر کرج در سال 1398ـ1397 بودند که از میان آنها 310 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای سلامت گلدبرگ و هیلر، اعتیاد به اینترنت یانگ و سبکهای دلبستگی هازن و شاور میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمونهای همبستگی پیرسون و سوبل انجام گرفت.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، اثر مستقیم سلامتروان و سبکهای دلبستگی بر اعتیاد اینترنتی دانشآموزان در سطح 95 درصد اطمینان معنیدار بوده است(05/0p<). همچنین نتایج، بیانگر رابطه غیرمستقیم بین سلامت روان و اعتیاد اینترنتی دانشآموزان با میانجیگری سبکهای دلبستگی با 95 درصد اطمینان میباشد(05/0p<). به طور کلی نتایج الگوها نشان داد که تمامی مقیاسهای پژوهش از برازش مناسب برخوردارند.
نتیجهگیری:بر اساس یافتهها فوق میتوان نتیجه گرفت، که توجه به سلامت روان میتواند موجب ایجاد سبک دلبستگی ایمن گردد و به تبع آن با ایجاد بهزیستی روانشناختی از آسیب اعتیاد به اینترنت در دوران نوجوانی پیشگیری به عمل آید. بنابراین، ضروری است، در فرآیند پیشگیری از اعتیاد به اینترنت به نقش عوامل روان شناختی مانند سبکهای دلبستگی ناایمن توجه کرد.
Chaboki S, Beliad M, Kakavand A, Tajri B, Zam F. The Mediating Role of Attachment Styles in the Relationship between Mental Health and Internet Addiction in Adolescents. armaghanj 2020; 25 (4) :544-557 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2836-fa.html
چابکی سید عزیز، بلیاد محمدرضا، کاکاوند علیرضا، تاجری بیوک، زم فاطمه. نقش میانجی سبکهای دلبستگی، رابطه سلامت روان با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان. ارمغان دانش. 1399; 25 (4) :544-557