1- گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران 2- گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ، Mamirianzadeh94@gmail.com
چکیده: (3546 مشاهده)
زمینهوهدف: موفقیت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در دستیابی به اهداف و انتظارات آموزشی، مستلزم بهبود و تضمین کیفیت آموزش است.تحقیق حاضر با هدف تعیین و توصیف مؤلفههای کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمیانجام شده است.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کیفی از نوع توصیفی اکتشافی میباشد که در سال98ـ1397 صورت گرفت و از روش نمونهگیری هدفمنداستفاده شد. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند وچهره به چهره انجام شد. شرکت کنندگان کلیدی پژوهش، اعضای هیئت علمیدانشگاه علومپزشکی یاسوج بودند که از بین آنها 18 نفر به روش نمونهگیری هدفمند و با لحاظ کردن اختلاف حداکثری بین نمونهها از نظر تفاوت در دانشکده محل خدمت، رشته تحصیلی و رتبه علمیانتخاب شدند. ابتدا2 سؤالکلیدر خصوص مؤلفههای کیفیت عملکرد آموزشی برایشروعمصاحبهمطرحمیشدوبراساس پاسخشرکت کنندگانروندمصاحبههدایتشد. هر مصاحبه به طور متوسط بین یک ساعت و سی دقیقه تا دو ساعت طول کشید و مکان انجام مصاحبه، اتاق کار اعضای هیئت علمی بود. مصاحبهها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه داشت. تحلیل مصاحبهها به روش تحلیل مضمون گام به گام بر مبنای روش براون و کلارک که دارای شش مرحله است، انجام شد.
یافتهها: در این مطالعه 18 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مورد مصاحبه قرار گرفتند. 5 نفر(8/27درصد) از افراد مورد مصاحبه زن و 13نفر(2/72درصد) مرد بودند. از نظر رتبه علمی 4نفر(2/22درصد) استاد، 9نفر(50درصد)دانشیار، 3 نفر(7/16درصد) استادیار و 2 نفر(1/11درصد) مربی بودند. همچنین تعداد 47 مورد از مضامین پایه استخراج شد، سپس بر اساس شباهت محتوا با ترکیب و تلخیص آنها به 14 مضمون سازمان دهنده تقلیل یافت. در نهایت این مضمونها، در چهارحیطه(مضامین فراگیر) ارزشیابی آموزشی، برنامهریزی آموزشی، ویژگیهای آموزشی و راهبردهای آموزشی قرار داده شد و مدل کیفی این عوامل طراحی شد.
نتیجهگیری: عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی مفهومی چند بعدی بوده که کیفیت آن به تمامی ابعاد و ارتباط بین آنها بستگی دارد. با توجه به اینکه عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی نیز به نوع رشته های دانشگاهی بستگی دارد این مطالعه میتواند زمینه انجام مطالعات بیشتر در رابطه با سنجش عملکرد کیفیت آموزشی اعضای هیات علمی سایر رشته های دانشگاهی باشد.
Najafi Doulatabad S, Amirianzadeh M, Zarei R, Ahmadi E. Investigating the Quality Components of Educational Performance of Faculty Members: A Qualitative Study. armaghanj 2019; 24 (6) :1099-1115 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2659-fa.html
نجفی دولت آباد شهلا، امیریان زاده مژگان، زارعی رضا، احمدی عبادالله. بررسی مؤلفههای کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی: یک مطالعه کیفی. ارمغان دانش. 1398; 24 (6) :1099-1115