[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 24، شماره 6 - ( 10-1398 ) ::
جلد 24 شماره 6 صفحات 1099-1115 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مؤلفه‌های کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی: یک مطالعه کیفی
شهلا نجفی دولت آباد1 ، مژگان امیریان زاده 2، رضا زارعی1 ، عبادالله احمدی1
1- گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2- گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ، Mamirianzadeh94@gmail.com
چکیده:   (679 مشاهده)
زمینه و هدف: موفقیت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در دستیابی به اهداف و انتظارات آموزشی، مستلزم بهبود و تضمین کیفیت آموزش است. تحقیق حاضر با هدف تعیین و توصیف مؤلفه‌های کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی‌انجام شده است.
 
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کیفی از نوع توصیفی اکتشافی می‌باشد که در سال98ـ1397 صورت گرفت و از روش نمونه‌گیری هدفمنداستفاده شد. جمع‌آوری داده‌ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند و چهره به چهره انجام شد. شرکت کنندگان کلیدی پژوهش، اعضای هیئت علمی‌دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج بودند که از بین آنها 18 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند و با لحاظ کردن اختلاف حداکثری بین نمونه‌ها از نظر تفاوت در دانشکده محل خدمت، رشته تحصیلی و رتبه علمی‌انتخاب شدند. ابتدا 2 سؤال کلی در خصوص مؤلفه‌های کیفیت عملکرد آموزشی برای شروع مصاحبه مطرح می‌شد و بر اساس پاسخ شرکت کنندگان روند مصاحبه هدایت ‌شد. هر مصاحبه به طور متوسط بین یک ساعت و سی دقیقه تا دو ساعت طول ‌کشید و مکان انجام مصاحبه، اتاق کار اعضای هیئت علمی ‌بود. مصاحبه‌ها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه داشت. تحلیل مصاحبه‌ها به روش تحلیل مضمون گام به گام بر مبنای روش براون و کلارک که دارای شش مرحله است، انجام شد
 
یافته‌ها: در این مطالعه 18 نفر از اعضای هیئت علمی‌ دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مورد مصاحبه قرار گرفتند. 5 نفر(8/27درصد) از افراد مورد مصاحبه زن و 13نفر(2/72درصد) مرد بودند. از نظر رتبه علمی 4نفر(2/22درصد) استاد، 9نفر(50درصد)دانشیار، 3 نفر(7/16درصد) استادیار و 2 نفر(1/11درصد) مربی بودند. هم‌چنین تعداد 47 مورد از مضامین پایه استخراج شد، سپس بر اساس شباهت محتوا با ترکیب و تلخیص آنها به  14 مضمون سازمان دهنده تقلیل یافت. در نهایت این مضمون‌ها، در چهارحیطه(مضامین فراگیر) ارزشیابی آموزشی، برنامه‌ریزی آموزشی، ویژگی‌های آموزشی و راهبردهای آموزشی قرار داده شد و مدل کیفی این عوامل طراحی شد.
 
نتیجه‌گیری: عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی‌ مفهومی‌ چند بعدی بوده  که کیفیت  آن  به تمامی ‌ابعاد و ارتباط بین آنها بستگی دارد. با توجه به اینکه عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی نیز به نوع رشته های دانشگاهی بستگی دارد این مطالعه میتواند زمینه انجام  مطالعات بیشتر در رابطه با سنجش عملکرد کیفیت آموزشی اعضای هیات علمی سایر رشته های دانشگاهی باشد.
 
 
واژه‌های کلیدی: کیفیت، آموزش، آموزش عالی، عملکرد
متن کامل [PDF 4609 kb]   (18 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۹/۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi Doulatabad S, Amirianzadeh M, Zarei R, Ahmadi E. Investigating the Quality Components of Educational Performance of Faculty Members: A Qualitative Study. Armaghane danesh. 2019; 24 (6) :1099-1115
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2659-fa.html

نجفی دولت آباد شهلا، امیریان زاده مژگان، زارعی رضا، احمدی عبادالله. بررسی مؤلفه‌های کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی: یک مطالعه کیفی. ارمغان دانش. 1398; 24 (6) :1099-1115

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2659-fa.html



دوره 24، شماره 6 - ( 10-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4071