[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 23، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
جلد 23 شماره 5 صفحات 559-576 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی معنی‌درمانی به شیوه گروهی بر احساس تنهایی و سرسختی روانشناختی دانشجویان دختر دارای نشانگان ضربه عشق
محمدجواد آقاجانی1 ، بهمن اکبری 2، جواد خلعتبری3 ، عباس صادقی4
1- گروه روانشناسی عمومی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران،
2- گروه روانشناسی عمومی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران، ، bakbari44@yahoo.com
3- گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد تنکابن، تنکابن، ایران،
4- گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (289 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: ورود به دانشگاه همواره با تغییرات عمده‌ای در روابط اجتماعی، انتظارات و نقش‌های افراد همراه  می‌باشد، که دانشجویان را مستعد به اختلالات روانی و مشکلات مختلف می‌سازد که یکی از عمده‌ترین آنها، ضربه‌های عاطفی است. معنی‌درمانی یکی از روش‌های درمان مشکلات مختلف ارتباطی و عاطفی است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی معنی‌درمانی به شیوۀ گروهی بر احساس تنهایی و سرسختی روانشناختی دانشجویان دختر دارای نشانگان ضربه عشق انجام شد.
 
روش بررسی: این پژوهش نیمه‌تجربی و از طرح پیش­آزمون­ـ پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه پژوهش دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد رشت در سال تحصیلی 1396ـ1395 بودند که از طریق نمونه‌گیری دردسترس تعداد 30 نفر به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای­دهی شدند. هر دو گروه قبل از اجرای آموزش، پرسشنامه احساس تنهایی و سرسختی روانشناختی را تکمیل کردند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت مداخله معنی‌درمانی به شیوه گروهی قرار گرفت، اما گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و به وسیله آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه(مانکوا) تجزیه و تحلیل شدند.
 
یافته‌ها: تحلیل کوواریانس چندمتغیره برای احساس تنهایی(76/9=F) و سرسختی روانشناختی (8/21=F) نشان داد بین دختران گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌داری وجود دارد(001/0=p). با توجه به نمرات پس‌آزمون گروه‌های آزمایش و کنترل در این دو متغیر مشخص گردید، معنی‌درمانی موجب کاهش احساس تنهایی و افزایش سرسختی روانشناختی در دختران گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس‌آزمون شده است.
 
نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که شرکت در جلسه‌های معنی‌درمانی گروهی می­تواند در کاهش احساس تنهایی و افزایش سرسختی روانشناختی دختران دچار نشانگان ضربه عشق تأثیرگذار باشد، بنابر این می­توان با ارتقاء سطح معنی‌داری زندگی و معناجویی افراد، ضمن افزایش توان مقابله افراد در برابر فشارهای روانی، احساس تنهایی آنان را کاهش داد.
 
 
 
واژه‌های کلیدی: معنادرمانی گروهی، احساس تنهایی، سرسختی، ضربه عشق، دختران دانشجو
متن کامل [PDF 204 kb]   (99 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghajani M, Akbari B, Khalatbari J, Sadighi A. Effectiveness of Group Logo Therapy on Feeling loneliness and Psychological Hardiness of The Girls Suffering From Love Trauma Syndrome . Armaghane danesh. 2018; 23 (5) :559-576
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2249-fa.html

آقاجانی محمدجواد، اکبری بهمن، خلعتبری جواد، صادقی عباس. اثربخشی معنی‌درمانی به شیوه گروهی بر احساس تنهایی و سرسختی روانشناختی دانشجویان دختر دارای نشانگان ضربه عشق . ارمغان دانش. 1397; 23 (5) :559-576

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2249-fa.html



دوره 23، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3862