[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 23، شماره 1 - ( فروردین و اردیبشهت 1397 ) ::
جلد 23 شماره 1 صفحات 133-124 برگشت به فهرست نسخه ها
سنجش سواد تغذیه ای معلمان ابتدایی شهر یاسوج: یک مطالعه مقطعی
مهناز همتی1 ، مهدی اکبرتبارطوری2 ، محسن شمس 3، افسانه بهروزپور1 ، عباس رضایی2
1- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
2- گروه تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران ، moshaisf@yahoo.com
چکیده:   (5760 مشاهده)
زمینه و هدف: سواد تغذیه‌ای ظرفیت افراد برای کسب، درک و ارزیابی اطلاعات تغذیه‌ای برای تصمیم‌گیری مناسب در زمینه تغذیه می‌باشد. این پژوهش با هدف سنجش سواد تغذیه‌ای معلمان ابتدایی شهر یاسوج طراحی و اجرا شده است.
 
روش بررسی: این مطالعه مقطعی شامل دو بخش بومی‌سازی ابزار سنجش سواد تغذیه‌ای که در کشور ترکیه تدوین شده و هم‌چنین سنجش سواد تغذیه‌ای در معلمان ابتدایی شهر یاسوج است. ابزار منتخب با روش ترجمه ـ بازترجمه و دریافت و اعمال نظرات متخصصان حوزه رفتارهای تغذیه‌ای درباره ساختار و محتوای پرسشنامه و سپس اطمینان از پایایی آن برای استفاده در جامعه ایرانی بومی‌سازی شد. داده‌های مرتبط با سواد تغذیه‌ای در یک گروه 110 نفره از معلمان ابتدایی شهر یاسوج که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شده بودند، از طریق تکمیل پرسشنامه خودایفا جمع‌آوری شد و سپس با کمک آماره‌های توصیفی و تحلیلی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
 
یافته‌ها: ابزار سنجش سواد تغذیه‌ای بومی‌سازی شده دارای 35 گویه و ضریب آلفای کرونباخ آن 73/0 به دست آمد. میانگین و انحراف معیار امتیاز کسب شده معلمان از ابزار سنجش سواد تغذیه‌ای 2/3±14/27 به دست آمد که نشان داد 7/22 درصد از معلمان مورد مطالعه سواد تغذیه‌ای ناکافی داشتند. معلمان با سابقه کار کمتر و تحصیلات بیشتر سطح بالاتری از سواد تغذیه‌ای داشتند. کمترین درصد پاسخ‌های صحیح مربوط به بخش مهارت تعیین واحدهای غذایی، انجام محاسبات و خواندن برچسب های غذایی بود.
 
نتیجه‌گیری: اکثر معلمان مورد مطالعه از سواد تغذیه‌ای کافی برخوردار بودند، ولی نقص در سه بخش مهارت تعیین واحدهای غذایی، انجام محاسبات و خواندن برچسب‌های غذایی، نشانگر لزوم توجه به این اجزا در طراحی و اجرای برنامه‌های بهبود تغذیه است.
 
 
واژه‌های کلیدی: سواد تغذیه ای، معلمان، سنجش
متن کامل [PDF 607 kb]   (1677 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1396/8/18 | پذیرش: 1396/11/27 | انتشار: 1396/12/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemati M, Akbartabar Toori M, Shams M, Behroozpour A, Rezaei A. Measuring Nutritional Literacy in Elementary School Teachers in Yasuj: A Cross-Sectional Study. armaghanj 2018; 23 (1) :124-133
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1992-fa.html

همتی مهناز، اکبرتبارطوری مهدی، شمس محسن، بهروزپور افسانه، رضایی عباس. سنجش سواد تغذیه ای معلمان ابتدایی شهر یاسوج: یک مطالعه مقطعی. ارمغان دانش. 1397; 23 (1) :124-133

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1992-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 1 - ( فروردین و اردیبشهت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645