[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1396 ) ::
جلد 22 شماره 3 صفحات 364-374 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر اجرای یک برنامه آموزشی نظریه محور بر رفتارهای تغذیه‌ای پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی ـ عروقی در زنان 30 تا 45 سال
ساسان دارابی1، کامبیز کریم زاده شیرازی2، مهدی اکبرتبار طوری 3، سید علی موسوی زاده2، سیما زمانی4
1- 1کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج, یاسوج، ایران
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
3- گروه تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
4- گروه تغذیه، مرکز بهداشت شهید دامیده، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده:   (652 مشاهده)
 
زمینه و هدف: بیماری‌های قلبی ـ عروقی، بیماری‌های غیر واگیر هستند که به وسیله عوامل متعدد ایجاد می‌شوند. امروزه بیماری‌های قلبی ـ عروقی علت اصلی ناتوانی و مرگ ‌و  میر در بسیاری از کشورها به شمار می‌رود و پیشگیری از آن ‌یکی از موارد مورد بحث در سازمان جهانی بهداشت است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور سلامت بر رفتارهای تغذیه‌ای پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی ـ عروقی در زنان 45- 30 ساله شهر سی سخت انجام شد.
 
روش بررسی: این مطالعه از نوع کار آزمایی عرصه‌ای بود که بر روی 137 زن مراجعه‌کننده به مرکز بهداشتی ـ درمانی شهر سی‌سخت در سال 1395، به روش نمونه‌گیری تصادفی منظم صورت گرفت. جمعیت زنان 45ـ30 ساله تحت پوشش مرکز شناسایی و به 6 بلوک تقسیم گردید. سپس متناسب با جمعیت هر بلوک، نمونه‌ها به صورت تصادفی منظم انتخاب شدند گردآوری اطلاعات به وسیله پرسشنامه باور سلامت و ثبت 3 روزه غذا، قبل و دو ماه بعد از آموزش انجام شد. روش‌های آموزشی شامل؛ سخنرانی، پرسش و پاسخ و مشاوره بود و از ابزارهای آموزشی پمفلت، پوستر، کتابچه آموزشی و نمایش فیلم نیز استفاده گردید. بر اساس آنالیز انجام شده محتوای آموزشی تهیه شد. برنامه مداخله ای 6 جلسه آموزشی مبتنی بر الگوی باور سلامت بود که هفته‌ای یک جلسه برگزار گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل، تی زوجی، همبستگی و تحلیل واریانس تجزیه ‌و تحلیل  شدند.
 
یافته‌ها: بر اساس نتایج، مداخله آموزشی باعث افزایش معنی‌دار نمرات آگاهی و سازه‌های الگوی باور سلامت بجز سازه موانع درک شده گردید(05/0>p). هم‌چنین میانگین مصرف کالری، کربوهیدرات، چربی، اسیدهای چرب، نمک و گروه‌‌های نان و غلات، کاهش و گروه‌های شیر و لبنیات و سبزیجات افزایش یافت(05/0 > P).
 
نتیجه‌گیری: با توجه به نقش مؤثر مداخله آموزشی در افزایش آگاهی و بهبود باورهای زنان 45-30 سال، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش در این زنان جهت ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری‌های قلبی ـ عروقی بسیار مؤثر است. 
 
 
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، الگوی باور سلامت، رفتارهای تغذیه‌ای، بیماری‌های قلبی ـ عروقی، زنان
متن کامل [PDF 164 kb]   (176 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Darabi S, Karimzadeh Shirazi K, Akbar Tabareti M, SA M, Zamani S. Effect of the Implementation of a Theory-Based Educational Program on the Prevention of Cardiovascular Diseases in Women Aged 30 to 45. Armaghane danesh. 2017; 22 (3) :364-374
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1715-fa.html

دارابی ساسان، کریم زاده شیرازی کامبیز، اکبرتبار طوری مهدی، موسوی زاده سید علی، زمانی سیما. تأثیر اجرای یک برنامه آموزشی نظریه محور بر رفتارهای تغذیه‌ای پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی ـ عروقی در زنان 30 تا 45 سال. ارمغان دانش. 1396; 22 (3) :364-374

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1715-fa.html



دوره 22، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 813 queries by yektaweb 3600