Armaghane Danesh
ارمغان دانش
armaghanj
Medical Sciences
http://armaghanj.yums.ac.ir
1
admin
1728-6506
1728-6514
10.61186/armaghanj
en
jalali
1392
7
1
gregorian
2013
10
1
18
6
online
1
fulltext
fa
افزایش استفاده از وسایل ایمنی و حفاظت فردی در ایستگاههای در حال ساخت مترو: کاربردی از الگوی بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت
Increasing the Usage of Personal Protective Equipments in Constructing Subway Stations: An Application of Social Marketing Model
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
چکیده
زمینه و هدف: با وجود آن که ارتباط بین استفاده از وسایل حفاظت فردی و کاهش آسیب های محیط کار شناخته شده است، میزان استفاده کارکنان از این وسایل در هنگام کار، چندان مطلوب نیست. هدف این مطالعه بررسی تأثیر یک مداخله مبتنی بر الگوی بازاریابی اجتماعی در افزایش استفاده از وسایل ایمنی و حفاظت فردی در کارکنان ایستگاههای مترو بود.
روش بررسی: برای طراحی این مطالعه نیمه تجربی، ابتدا پژوهش تکوینی متشکل از یک مطالعه کیفی(با روش بحث گروهی متمرکز) و یک پیمایش کمی(تعیین وضعیت نگرش و رفتار کارکنان با استفاده از پرسشنامه و چک لیست) اجرا شد. براساس نتایج این پژوهش، بستهای حاوی یک کلاه ایمنی با برچسبی حاوی پیام، یک جفت دستکش ایمنی ضد برش، یک ماسک ایمنی ضد گرد و غبار و یک پمفلت آموزشی، به رایگان بین کارکنان گروه مداخله توزیع شد. چهار هفته بعد چک لیست مشاهده رفتار برای کارکنان دو ایستگاه تکمیل و نتایج با قبل از مداخله مقایسه شد. دادهها با آزمون آماری تی زوجی، تی مستقل و رگریسیون لجستیک تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: سه رفتار شایع در بین کارکنان عدم استفاده از کلاه، ماسک و دستکش ایمنی بود. بعد از مداخله، درصد استفاده از کلاه و ماسک ایمنی، افزایش معنیداری یافت(05/0p<). نسبت شانس استفاده از کلاه ایمنی و ماسک در زمان بعد از انجام مداخله و در گروه مداخله پس از انجام مداخله نیز به میزان معنیداری بیشتر از سایر گروهها بود(05/0p<).
نتیجهگیری: مداخلهای که مبنای آن را تهیه وسایل ایمنی و حفاظت فردی متناسب با نیازها و خواسته مخاطبان، کاهش هزینههای مادی و غیرمادی استفاده از این وسایل، عرضه آنها در محل مناسب و ترویج استفاده از آنها باشد، در یک محیط کار میتواند کارکنان را برای استفاده مستمر از وسایل ایمنی ترغیب نماید.
واژههای کلیدی: حوادث، محیط کار، وسایل ایمنی، حفاظت فردی، بازاریابی اجتماعی
Abstract
Background & aim: Although the relationship between the use of personal protective equipment and the reduction of workplace injuries is well-known the use of these devices during operation by the staff is not so desirable. This study was based on a model of social marketing interventions to increase the use of safety devices and personal protection on the subway-station staff.
Methods: The present quasi-experimental study was based on the results of a formative research consisted of a qualitative (exploring employees’ views through focus group discussions) and a quantitative study (measuring attitudes and behaviors by questionnaire and checklist). Based on the formative research findings, a free package includes a helmet with a label containing the message, an anti-cut safety gloves, a dust mask, and an educational pamphlet were delivered to intervention group. After four weeks, the check list of observational behaviors in two constructing stations was completed and the results were compared with before intervention. The data
were analyzed by paired t-test, t-test and logistic regression.
Results: Three common behaviors were observed among staff not using caps, masks and gloves. The odds ratio for helmet and mask usage in the intervention group was more than other groups. After the intervention, the use of safety helmets and masks significantly increased (p < 0.05). The odds ratio for the use of helmets and masks after intervention in the intervention group was significantly higher than other groups (p < 0.05).
Conclusion: The experimental basis of the safety devices and personal protection needs and demands of the audience, material and immaterial costs of the equipment, supplies, and promoting their use in the right place, can encourage the staff to continuously use the safety devices at workplace.
Key Words: Workplace, Injuries, Personal Protective Equipment, Social Marketing
واژههای کلیدی: حوادث, محیط کار, وسایل ایمنی, حفاظت فردی, بازاریابی اجتماعی
Key Words: Workplace, Injuries, Personal Protective Equipment, Social Marketing
495
508
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-124&slc_lang=fa&sid=1
M
Shams
محسن
شمس
moshaisf@yahoo.com
10031947532846001123
10031947532846001123
Yes
M
Shamsi
محمود
شمسی
10031947532846001124
10031947532846001124
No