Armaghane Danesh
ارمغان دانش
armaghanj
Medical Sciences
http://armaghanj.yums.ac.ir
1
admin
1728-6506
1728-6514
10.61186/armaghanj
en
jalali
1397
7
1
gregorian
2018
10
1
23
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی معنیدرمانی به شیوه گروهی بر نشانگان ضربه عشق و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دختر دارای تجربه شکست عاطفی
Effectiveness of Group Logo therapy on Symptoms of love Trauma and Emotion Cognitive Regulation of the Girls suffering from Emotional Failure
روانشناسی
Psychology
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-size: 11pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">چکیده</span></span></span></strong><br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">زمینه و هدف: </span></span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">دانشجویان</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">با</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">مشکلات</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">هیجانی</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">و</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">استرس­های</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">زیادی</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">روبرو</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">هستند</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">که</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">سازگاری</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">و</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">کیفیت</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">زندگی</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">آنان</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">را</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">تحت</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">تأثیر</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">قرار</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">می­دهد</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">. </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">یکی از مواردی که سلامت آنان را تهدید می­کند، شکست عاطفی است. </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">معنیدرمانی یکی از رویکردهای مطرح در زمینه درمان مشکلات روانشناختی است که کارایی آن در حل بسیاری از مشکلات عاطفی به اثبات رسیده است. این</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;"> پژوهش با هدف بررسی </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">اثربخشی معنیدرمانی بر نشانگان ضربه عشق و راهبردهای </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دختر دارای تجربه شکست عاطفی </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">انجام شد. </span></span></span><br>
<br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">روش بررسی:</span></span></span></strong><strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;"> </span></span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">در این پژوهش نیمهتجربی و از طرح </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">پیش­آزمون­ـ پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">جامعه پژوهش دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامیواحد رشت در سال تحصیلی 1396ـ1395 بودند که از طریق نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">جایگزین شدند. هر دو گروه قبل از اجرای مداخله درمانی، </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">پرسشنامه </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">تنظیم شناختی هیجان و ضربه عشق راس</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">را تکمیل کردند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقهای تحت </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">مداخله معنیدرمانی به شیوه گروهی </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">قرار گرفت، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و به وسیله آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری(مانکوا) تجزیه و تحلیل شدند. </span></span></span><br>
<br>
<br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">یافتهها:</span></span></span></strong> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">تحلیل کوواریانس چندمتغیره برای نشانگان ضربه عشق(</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">69/</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">5=</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: arial,sans-serif;"><span style="color: black;">F</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">)، کم اهمیت جلوه دادن(</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">51/181</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: arial,sans-serif;"><span style="color: black;">F</span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: times new roman;">=</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">)، ارزیابی مجدد(</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">25/</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">232</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: arial,sans-serif;"><span style="color: black;">F</span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: times new roman;">=</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">)، برنامهریزی مجدد(</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">27/366</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: arial,sans-serif;"><span style="color: black;">F</span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: times new roman;">=</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">)، تمرکز مجدد(</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">34/</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">399 </span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: arial,sans-serif;"><span style="color: black;">F</span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: times new roman;">=</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">)، پذیرش(</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">95/11</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: arial,sans-serif;"><span style="color: black;">F</span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: times new roman;">=</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">)، ملامت دیگران(</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">25/307</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: arial,sans-serif;"><span style="color: black;">F</span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: times new roman;">=</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">)، فاجعهپنداری(</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">53/51</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: arial,sans-serif;"><span style="color: black;">F</span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: times new roman;">=</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">)، نشخوار ذهنی(</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">11/63</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: arial,sans-serif;"><span style="color: black;">F</span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: times new roman;">=</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">)، و ملامت خود(</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">20/51</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: arial,sans-serif;"><span style="color: black;">F</span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: times new roman;">=</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">) نشان داد بین دختران گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">(001/0=</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 8pt;"><span style="font-family: arial,sans-serif;"><span style="color: black;">p</span></span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">).</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">با توجه به نمرات پس آزمون گروههای آزمایش و کنترل در این دو متغیر مشخص گردید، معنیدرمانی موجب کاهش </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">نشانگان ضربه عشق، کاهش </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">راهبردهای ناسازگار </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">تنظیم شناختی هیجان </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">و افزایش راهبردهای سازگار </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">تنظیم شناختی هیجان </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">در دختران گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پسآزمون شده بود</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">. </span></span></span><br>
<br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">نتیجه­گیری</span></span></span></strong>: <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">نتایج نشان داد که شرکت در جلسههای معنیدرمانی گروهی</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">می­تواند در </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">کاهش نشانگان ضربه عشق و افزایش مهارت تنظیم شناختی هیجان</span></span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">دختران دچار نشانگان ضربه عشق </span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;">تأثیرگذار باشد، لذا می­توان با ارتقاء معنیداری زندگی، توان مقابله افراد در برابر فشارهای روانی و هیجانهای منفی را افزایش داده و از این طریق زمینه سلامت بیشتر آنان را فراهم نمود. </span></span></span><br>
<br>
<br>
<span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: yagut;"><span style="color: black;"> </span></span></span>
<strong>Abstract</strong><br>
<br>
<a name="_Toc416081061"><strong>Background & Aim</strong></a><strong>:</strong> Students face a lot of emotional problems and stress that affect their individual and adaptation as well as their quality of life. One of the things that threatens their health is emotional failure<span dir="RTL">.</span> Logo therapy is one of the existing approaches in the therapy field, the efficiency of which has been established for resolving many emotional problems. The purpose of the present research was to investigate the efficacy of group logo therapy on Symptoms of emotional failure and Emotion Cognitive Regulation of female students with love trauma syndrome<span dir="RTL">.</span><br>
<br>
<strong>Methods: </strong>The present research was of applied research type. The research method was semi-empirical with a pretest-posttest with control group design. Populations were all female students of Rasht Azad University and were selected through voluntary sampling method. Sample numbers were 30 students that gained high scores on Love Trauma Inventory (1999) and had the lowest score in Emotion Cognitive Regulation (2006) randomly assigned to control and experiment groups (each group included 15 students). The experiment group exposed to 10 instruction sessions of group logo therapy. But the control group did not receive any interventions<span dir="RTL">.</span> The data were analyzed through descriptive statistics method and multivariate covariance analysis (MANCOVA) in SPSS v.20.<br>
<br>
<strong>Results:</strong> The multivariate covariance analysis results for Symptoms of love Trauma (F=5.69), Make it less important (F=181.51), Reappraisal (F=232.25), Reprogramming (F=366.27), Focus again (F=399.34), Acceptance (F=11.95), Blame others (F=307.25), Catastrophe (F=51.53), Mental crawl (F=63.11), and self Blame (F=51.20), suggested that there was a significant difference between the Girls of experiment and control groups (P< 0.01). According to the posttest scores of the experiment control groups for these two variables, it was recognized that the Group Logo therapy has led to reduction in Symptoms of love Trauma, reduction in Incompatible strategies for cognitive emotion regulation and increase in Compatible strategies for cognitive emotion regulation among the Girls of the experiment group in comparison to the control group in the posttest stage.<br>
<br>
<strong>Conclusion</strong><strong>:</strong> The results of this study show that participating in Group Logo therapy meeting can affect Reduce on Symptoms of love Trauma and promotion of Emotion Cognitive Regulation of female students with love trauma syndrome<span dir="RTL">.</span> Therefore resistance to stress and Negative emotions can be increased by <strong><a href="http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-969-en.pdf">Life Meaningfulness</a></strong> and doing so promote health<span dir="RTL">.</span><br>
<br>
معنیدرمانی گروهی, تنظیم شناختی هیجان, شکست عاطفی, ضربه عشق, دختران دانشجو.
Group Logo therapy, Emotion Cognitive Regulation, emotional failure, love Trauma, female students.
428
444
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1330-1&slc_lang=fa&sid=1
MJ
Aghajani
محمد جواد
آقاجانی
asadimajreh_psy@yahoo.com
100319475328460019068
100319475328460019068
Yes
Department of Public Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran,
گروه روانشناسی عمومی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران،
B
Akbari
بهمن
اکبری
BAkbari44@yahoo.com
100319475328460019069
100319475328460019069
No
Department of Public Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran,
گروه روانشناسی عمومی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران،
J
Khalatbari
جواد
خلعتیری
javadkhalatbaripsy2@gmail.com
100319475328460019070
100319475328460019070
No
Department of Psychology, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran,
گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران،
A
Sadighi
عباس
صادقی
asadeghi1394@gmail.com
100319475328460019071
100319475328460019071
No
Department of Psychology, Assistant Professor, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران