%0 Journal Article %A Hosseini, M %A Ahmadi, E %A Shahamat, N %A Amirianzadeh, M %T Investigating the Components of Research Performance of Faculty Members of Yasuj University of Medical Sciences %J Armaghane Danesh %V 26 %N 5 %U http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3156-fa.html %R 10.52547/armaghanj.26.5.851 %D 2021 %K Research performance, Faculty members, Higher education, University of medical sciences, %X زمینه و هدف: اهمیت دادن به امر پژوهش و افزایش فعالیت‌های پژوهشی در هر کشور بسترهای مناسب را بر اساس توسعه و پیشرفت آن کشور فراهم می‌کند. این تحقیق با هدف تعیین و شناسایی مؤلفه‌های مرتبط با عملکرد پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام شد. روش بررسی: این تحقیق یک مطالعه کیفی از نوع توصیفی اکتشافی می‌باشد که در سال 1400 انجام شد، در این پژوهش از نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. جمع‌آوری داده‌ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند، چهره به چهره و تماس تلفنی انجام شد. شرکت کنندگان کلیدی پژوهش اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بودند که از بین آن‌ها تعداد ۲۱ نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. هر مصاحبه به طور متوسط بین ۴۰ تا ۶۰ دقیقه طول کشید، سپس مصاحبه ها پیاده‌سازی و به صورت دستی کد گذاری شد و از روش تحلیل مضمون به شیوه آتراید استرلینگ تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها : در این مطالعه 20 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در تحقیق مشارکت داشتند که از این تعداد ۹ نفر زن45 درصد) و ۱۱ نفر مرد55 درصد) بودند. از نظر رتبه علمی ۴ نفر در دارای مرتبه استاد تمام، ۷ نفر دارای مرتبه دانشیار و 10 نفر استادیار بودند، در نهایت پس از تجزیه تحلیل داده‌های مصاحبه و کدگذاری نخست ۸۰ مضمون پایه به دست آمد که پس از آن به چهارده مضمون سازمان دهنده تقلیل پیدا کرد. در نهایت مضامین فراگیر سیاست‌گذاری، فردی و موقعیتی به عنوان عوامل مرتبط با عملکرد پژوهشی هیأت علمی شناسایی شد. نتیجه‌گیری: مضامین فراگیر سیاست گذاری، فردی و موقعیتی به عنوان عوامل مرتبط با عملکرد پژوهشی هیئت علمی پدیدار شد. رسیدن به یک عملکرد جامع در زمینه پژوهش منوط به توجه به برنامه‌ریزی های مناسب و درست در این عرصه می‌باشد. توجه به سیاستگذاری، در این رابطه تمرکز بر عوامل فردی مانند؛ مهارت‌ها، صلاحیت‌های پژوهشی، خود تنظمی اساتید و عوامل موقعیتی مانند؛ تفکر تیمی، دانش محوری و جامع محوری می تواند موجبات بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هیات علمی را فراهم ‌آورد. %> http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3156-fa.pdf %P 851-866 %& 851 %! %9 Research %L A-10-2427-2 %+ Department of Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran %G eng %@ 1728-6506 %[ 2021