TY - JOUR T1 - Designing a Management Model for Outsourcing Non-Clinical Services in Iranian Public Hospitals TT - طراحی الگوی مدیریت برون سپاری خدمات غیر بالینی بیمارستان‌های دولتی ایران JF - yums-armaghan JO - yums-armaghan VL - 27 IS - 1 UR - http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3182-fa.html Y1 - 2022 SP - 97 EP - 112 KW - Outsourcing KW - Hospital KW - Nonclinical Services KW - Management N2 - زمینه و هدف: به موازات پیچیده‌تر شدن و محدود شدن منابع مالی و مادی در سازمان‌های بهداشتی و درمانی، برون سپاری و مدیریت صحیح آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. لذا هدف این مقاله تعیین و بررسی ابعاد مدیریت و طراحی الگویی برای مدیریت برون سپاری خدمات غیربالینی در بیمارستان‌های دولتی‌ بود. روش بررسی: این مطالعه کاربردی که از نوع مطالعه توصیفی ـ تحلیلی می‌باشد، در سال 1400 انجام شد. جامعه پژوهش شامل سیاست‌گذاران نظام سلامت، کارشناسان خبره در امور برون‌سپاری و مدیران بیمارستان‌های دولتی بود. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه 28 سئوالی محقق ساخته استفاده گردید که متغییرهای آن از پژوهش‌های تطبیقی کشورهای منتخب استخراج گردیده است. روایی سازه با قضاوت خبرگان ارزیابی شد و در خصوص سنجش پایایی آن ضریب آلفای کرونباخ به میزان 85/0 تعیین گردید. جهت کسب نتایج قابل اعتماد پرسشنامه نهایی بین 308 نفر از جامعه پژوهش توزیع گردید و برای نمونه‌گیری از روش طبقه‌ای استفاده و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تحلیل عاملی انجام و الگوی نهایی استخراج شده است. یافته‌ها: طبق الگوی نهایی 6 عامل اصلی و مؤثر بر مدیریت برون سپاری شناخته شدند که به ترتیب شامل؛ برنامه‌ریزی، تصمیم گیری، مدیریت عملکرد، قرارداد، ارتباطات و مدیریت دانش بودند. عوامل برنامه‌ریزی با ضرایب 94/0 بیشترین تأثیر و مدیریت دانش کمترین تأثیر را با ضریب 34/0 در مدیریت برون سپاری خدمات غیربالینی بیمارستان‌های ایران داشتند. نتیجه‌گیری: بر اساس الگوی حاصله عوامل مختلفی در مدیریت مؤثر هستند که ابعاد مرتبط با برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و لازم است در زمان برون سپاری خدمات غیربالینی در بیمارستان‌های دولتی بیشتر مورد توجه قرار گیرند. M3 10.52547/armaghanj.27.1.97 ER -