TY - JOUR T1 - Comparison of Spontaneity from the Perspective of Quran and Psychology TT - مقایسه خودانگیختگی از دیدگاه قرآن و روانشناسی JF - yums-armaghan JO - yums-armaghan VL - 26 IS - 4 UR - http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3072-fa.html Y1 - 2021 SP - 701 EP - 712 KW - Quran KW - Psychology KW - spontaneity KW - Nature. N2 - زمینه و هدف: انگیزش درونی یا خودانگیختگی از نیازهای روان شناختی و تلاش‌های مبتنی بر فطرت در جهت رشد، حاصل می‌شود. وقتی افراد به صورت درونی، با انگیزه باشند به خاطر علاقه و لذتی که از چالش درونی خود می‌برند، اقدام به فعالیت‌های خاص می‌کنند و بر اساس این انگیزه رفتار می‌نمایند. لذا هدف از این تعیین و مقایسه خودانگیختگی از دیدگاه قرآن و روانشناسی بود. روش بررسی: برای انجام این مطالعه توصیفی‌ـ تحلیلی، با روش کتابخانه‌ای در ســـال1399 انجام شد. این مطالعه با استفاده از دیدگاه‌های مشاوره‌ای قرآن پژوهان و روانشناسان به تطبیق و تدوین مباحث پرداخته است. یافته‌ها: انگیزش درونی خلاقیت را افزایش می‌دهد، فرد زمانی خیلی خلاق می‌شود که احساس کند عمدتاً به وسیله علاقه، خشنودی، رضایت و چالش خود تکلیف دارد نه با فشارهای بیرونی. از آنجایی که جامعه ایده‌آل و پیشرو جامعه‌ای است که در آن افراد در هر جایگاهی دارای انگیزش‌های درونی برای انجام مسئولیت‌های خود می‌باشند، اهمیت توجه به خودانگیختگی در افراد روشن می‌گردد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که هر دو حوزه قرآن و روانشناسی بر انگیزش درونی تأکید داشته است، هرچند در حوزه روانشناسی عوامل مادی و فیزیولوژیکی و شاخص‌های قابل اندازه‌گیری زیر بنای بحث انگیزش می‌باشد. در روانشناسی مفهوم خودانگیختگی به صورت مفاهیم و سازه‌های اختصاصی از قبیل؛ انگیزش، انگیزه، نیاز، محرک و هدف به کار رفته است. M3 10.52547/armaghanj.26.4.ضمیمه_1.701 ER -