RT - Journal Article T1 - Comparison of the Effectiveness of Training Based on Choice Theory and Creativity Training on Resilience and Excitement of Thought in Health Workers in Yasuj JF - yums-armaghan YR - 2021 JO - yums-armaghan VO - 26 IS - 5 UR - http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3086-fa.html SP - 770 EP - 782 K1 - Teaching choice theory K1 - Creativity training K1 - Resilience K1 - Thought of emotion AB - زمینه و هدف: کارکنان مراکز بهداشتی با برخی از عوامل استرس‌زا هم‌چون مشکلات بیماران، پاسخگویی به سؤالات گاه و بیگاه همراهان بیمار، شیفت‌های کاری مختلف، فرسودگی شغلی و تعارض کار ـ خانواده مواجه باشند، لذا هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان تاب‌آوری و هیجان اندیشه در کارکنان بهداشت و درمان شهر یاسوج بود. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی می‌باشد که با استفاده از روش پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود و در سال 1398ـ1397 انجام شد، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان بهداشت و درمان شهرستان یاسوج بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری مبتنی بر هدف یا در دسترس از بین کارکنان بهداشت و درمان شهرستان یاسوج با توجه به ملاک‌های در نظر گرفته شده، تعداد ۴۵ نفر از این افراد به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند(۱۵ نفر برای هر گروه). سپس پرسشنامه­های تاب آوری، هیجان اندیشه از هر سه گروه آزمودنی گرفته شد، گروه آزمایش آموزش خلاقیت درمانی و آموزش نظریه انتخاب را در 8 جلسه 90 دقیقه­ای به مدت 2 ماه دریافت کردند و گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکردند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های آماری تحلیل کواریانس تک متغیری و چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین گروه‌های آزمایش از لحاظ متغیرهای وابسته سطح (۴۵/۶۸= Fو 001/0>p) تفاوت معنی­داری وجود ندارد؛ بنابراین فرضیه اصلی پژوهش رد می‌شود، یعنی اثربخشی دو روش آموزش نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان هیجان اندیشه، تاب‌آوری و در کارکنان بهداشت و درمان یکسان است. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داده است که شرکت در جلسات گروهی و افزایش کنش و واکنش‌های گروهی و تبادل اطلاعات و تجربه‌های هریک از کارکنان درجلسات آموزشی وآشنایی با نیازهای اساسی هم‌چنین آشنایی کارکنان مؤلفه­های شخصیتی خلاقیت درمانی شامل(اعتماد به نفس، جسارت ورزی و ریسک‌پذیری)، می‌تواند منجر به افزایش تاب‌آوری، پویایی در آنها شود. LA eng UL http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-3086-fa.html M3 10.52547/armaghanj.26.5.770 ER -