%0 Journal Article %A Jafari, F %A Aminzadeh, M %A Gitinavard, F %T Assessment of Snacks Consumption among High School Students of Tehran during 2010-2011 Years %J Armaghane Danesh %V 18 %N 8 %U http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-465-fa.html %R %D 2013 %K %X چکیده زمینه و هدف: استفاده از میان وعده در طی روز باعث توزیع انرژی و بهبود وضعیت سلامت دانش آموزان می‌شود. هدف این مطالعه ارزیابی مصرف میان وعده در دانش آموزان دبیرستان‌های منطقه 8 تهران بود. روش بررسی: این مطالعه مقطعی توصیفی ـ تحلیلی بر روی 300 دانش آموز دبیرستان‌های منطقه 8 تهران در سال 1389 انجام شد. نمونه‌گیری به صورت تصادفی خوشه‌ای بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای محقق ساخته بود. داده‌ها با آزمون‌های آماری توصیفی و آزمون‌های اسپیرمن، پیرسون و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین سنی افراد 9/0±2/16 سال بود. 6/64 درصد از دانش آموزان هر روز میان وعده می‌خوردند و 1/10 درصد هیچ گونه میان وعده‌ای مصرف نمی‌کردند. بیشترین تعداد افراد(8/14 درصد) ذکر کردند که ساندویج تهیه شده از بوفه را به عنوان میان وعده مصرف می‌کردند. چای(4/12 درصد)، میوه(12 درصد)، نان و پنیر(10 درصد) و ساندویج خانگی(9/7 درصد) در مراتب بعدی بودند. از میان مواد غذایی مصرفی به عنوان نیم چاشت، مصرف ساندویچ بوفه با معدل ترم گذشته رابطه معکوس داشت. هم‌چنین با افزایش تحصیلات پدر مصرف پفک و کیک در فرزندان افزایش می‌یافت. نتیجه‌گیری: علی‌رغم این که مصرف میان وعده در ساعات حضور در مدرسه از نظر کمیت در سطح خوبی قرار دارد، اما از نظر کیفیت و استفاده از مواد غذایی مفید هم‌چنان نیاز به توجه بیشتر دارد. واژه‌های کلیدی: میان وعده، دبیرستان، معدل، دانش آموز %> http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-465-fa.pdf %P 661-671 %& 661 %! %9 Research %L A-10-1-329 %+ %G eng %@ 1728-6506 %[ 2013