%0 Journal Article %A Shams, M %A Shamsi, M %T Increasing the Usage of Personal Protective Equipments in Constructing Subway Stations: An Application of Social Marketing Model %J Armaghane Danesh %V 18 %N 6 %U http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-234-fa.html %R %D 2013 %K Key Words: Workplace, Injuries, Personal Protective Equipment, Social Marketing, %X چکیده زمینه و هدف: با وجود آن که ارتباط بین استفاده از وسایل حفاظت فردی و کاهش آسیب های محیط کار شناخته شده است، میزان استفاده کارکنان از این وسایل در هنگام کار، چندان مطلوب نیست. هدف این مطالعه بررسی تأثیر یک مداخله مبتنی بر الگوی بازاریابی اجتماعی در افزایش استفاده از وسایل ایمنی و حفاظت فردی در کارکنان ایستگاه‌های مترو بود. روش بررسی: برای طراحی این مطالعه نیمه تجربی، ابتدا پژوهش تکوینی متشکل از یک مطالعه کیفی(با روش بحث گروهی متمرکز) و یک پیمایش کمی(تعیین وضعیت نگرش و رفتار کارکنان با استفاده از پرسشنامه و چک لیست) اجرا شد. براساس نتایج این پژوهش، بسته‌ای حاوی یک کلاه ایمنی با برچسبی حاوی پیام، یک جفت دستکش ایمنی ضد برش، یک ماسک ایمنی ضد گرد و غبار و یک پمفلت آموزشی، به رایگان بین کارکنان گروه مداخله توزیع شد. چهار هفته بعد چک لیست مشاهده رفتار برای کارکنان دو ایستگاه تکمیل و نتایج با قبل از مداخله مقایسه شد. داده‌ها با آزمون آماری تی زوجی، تی مستقل و رگریسیون لجستیک تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: سه رفتار شایع در بین کارکنان عدم استفاده از کلاه، ماسک و دستکش ایمنی بود. بعد از مداخله، درصد استفاده از کلاه و ماسک ایمنی، افزایش معنی‌داری یافت(05/0p %> http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-234-fa.pdf %P 495-508 %& 495 %! %9 Research %L A-10-1-124 %+ %G eng %@ 1728-6506 %[ 2013